Merazonia culture - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu Merazonia culture - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu

Merazonia culture

Door: Afra

Blijf op de hoogte en volg Afra

11 Oktober 2014 | Ecuador, Baños

Hola!
Afgelopen week begon nogal naar. Ik weet niet of het door eten in Baños kwam, of misschien de kip en twijfelachtige frieten erbij op zaterdagavond, maar zondagavond rond etenstijd werd ik nogal misselijk. Met het eten was niks mis (aardappelpuree, appelsaus, wortel en nog wat), maar na een paar hapjes moest ik snel naar de wc en kwam het er weer uit. Tijdje daar gezeten en toen maar naar bed gegaan. Helaas was het zo erg dat ik om een uur of 10 het weer voelde opborrelen. Vervolgens 3 uur lang op de wc verbleven omdat het gevoel maar niet over ging. Ik had me in geen tijden zo naar gevoeld. Thuis ben ik zelden ziek (*klop af*), en nu ineens na al 2 weken jungle kreeg ik dit..
Nou, na zo´n 3 uur toch maar weer terug naar bed, met een pan naast me op de grond. En maar goed dat ik dat had gedaan, want om het half uur werd ik wel wakker om m´n lege maag nóg leger te maken, om het zo maar te zeggen :P
Dit duurde tot ongeveer 4 uur ´s ochtends, dus weinig slaap (ook voor de andere vrijwilligers denk ik zo...).
De rest van de week gelukkig niet meer hoeven overgeven (dan toch liever de andere uitgang... sorry mensen :P), maar voelde me vrij energieloos gedurende een paar dagen. Steeds iets meer durven eten, maar heb gister pas echt weer normaal gegeten. Nu voel ik me gelukkig weer beter!

Oké, nu weer over op de leuke dingen ;)
Vorige week zaterdag, op dierendag, hadden Jeni, Damien en Jeremie zichzelf dus opgesloten in een kooi. Toen ik terugkwam van mijn vrije dag gingen we even kijken hoe het ze afging. Ze hadden het best knus gemaakt, met een groot matras tussen/op een paar boomstronken en zelfs kaarsen die Damien aanstak en op de boomstronken plaatste met gesmolten kaarsvet. Muziekje erbij, het zag er heel sfeervol uit! O en natuurlijk een emmer voor hun behoeftes ;)
Damien had trouwens speciaal voor die dag een baard laten staan in de vorm van een apenstaart; langs één kant van zijn gezicht, om zijn kin en het ging over in zijn snor. Zag er eh, apart uit :P
O en ziehier het resultaat van de promovideo (waar je Damiens monkey tail-move ook kunt zien):
http://www.youtube.com/watch?v=vVq88WpcWSc
(Allemaal doneren! 80% van de mensen die deze blog volgen heeft dit al gedaan ;))
Tot nu toe is er officieel rond de 2600 euro opgehaald, supervet :)

Na het ¨aapjes kijken¨ was het tijd voor ´chicken en chips´, kip met friet en saus, yeah. Junkfood :D De kip was prima, helaas de friet wat minder (nogal zacht), maar dat mocht de pret niet drukken. Alcohol erbij, dat is de gewoonte hier op zaterdagavond haha. We beginnen op zondag toch pas om 1 uur, dus zaterdagavond is een soort begrip hier, schijnt. We zullen het vanavond weer zien ;)
Op zondag vertrok het Amerikaanse stel Krystol en Grant, helaas, want ze waren echt heel leuk.
Die dag was het heel mooi weer, dus na de schoonmaaktaken gingen we met een paar mensen weer richting de waterval voor wat verfrissing. Zo mooi daar, vooral als de zon tussen de bomen door schijnt.
Na het afkoelen even geluncht en daarna was het weer mijn beurt om Digit de kinkajou te verzorgen. De lange weg ernaartoe voelde door de hitte nog langer, maar verder ging het goed! Toen ik klaar was met schoonmaken en nieuw voedsel verspreiden en haar weer uit haar box liet, kwam ze eerst nieuwsgierig naar me toe en siste wat naar me, maar vervolgens ging ze lekker eten. Cool beest. Ik zal later nog foto´s van haar maken ;)
Daarna heb ik Moira verzorgd, een capucijnaapje dat alleen zit. Vriendelijk aapje, maar het duurt soms even voordat je haar in het andere deel van de kooi opgesloten krijgt om schoon te kunnen maken. Ook moet er dringend een nieuw slot o.i.d. op de tussendeur komen, want ze wist af en toe bijna de deur open te krijgen!
Ten slotte de enige cavia die er nog is verschoond en gevoerd. Toen ik hier kwam waren er 3 cavia´s, maar ondertussen zijn er al 2 aan de poema gevoerd... :P
De reden waarom met de laatste cavia gewacht wordt, is dat ze denken dat ze zwanger is!

Nou, de rest van de zondag weten jullie ;)
Een paar dagen niet zoveel gedaan qua werk. Afgelopen donderdag weer wat meer gedaan, namelijk de ´solo-ronde´ samen met Maria. Dat houdt in dat je alle dieren afgaat die alleen zitten. Maria deed Diego (woolley) en PJ (vogel, in soorten ben ik nog niet goed :P), ik Malcolm (oapegaai), Moira en de tamarin aapjes, Ollie en Lisa.
Ollie is zooo schattig. Hij heeft een vrij lastige kooi; je moet eerst in een klein tussenkooitje staan, als het ware een sluis. En dan snel en behendig de grotere kooi in voordat Ollie ertussen glipt. Hij is echt snel! Het is cool dat je aan het werk bent terwijl hij in de kooi zit. Vaak komt ie in het begin even op je arm of schouder zitten, so cute! Hoewel dat waarschijnlijk is omdat jij dichtbij de deur staat en hij daarin mogelijkheden ziet ;)
Later op de dag hebben Andrea, Maria en ik wat aan ´animal enrichment´ gedaan. Dat kan van alles zijn, waar je de dieren maar wat extra mee kan uitdagen, waar ze mee kunnen spelen o.i.d. In ons geval waren het stukjes fruit en apenbiscuitjes die we in bladeren rolden. Zag er cool uit, al zeg ik het zelf! Jaqui, een Australisch meisje dat er nog niet zo lang is, had ook nog eieren in maïsbladeren gerold. Het was cool om te zien dat de apen er nieuwsgierig naar waren, maar het ook supersnel open kregen. Moira had snel door hoe ze het allemaal open moest maken, maar leek achteraf niet zo onder de indruk haha. Misschien toch iets meer uitdagends verzinnen.

Jaqui is samen met Trent, uit Australië dus, en hebben thuis al veel werkervaring met dieren. Trent doet veel constructiewerk, hij gaat de kooien van o.a. de capucijnaapjes flink verbeteren :)
Verder is er sinds een paar dagen de Deense Camila, pas 21 maar wel al maanden aan het reizen. En Sofie, uit België (maar dat had ik al verteld geloof ik? Soms hou ik het niet meer bij :P).
Ik ben trouwens ook helemaal vergeten te vertellen over de honden die hier zijn! Als huisdieren, niet opvangdieren ;) Er zijn er 4, waarvan Ziggy (foto) echt de allerliefste is! Ze is dol op knuffelen, gekroeld worden, op schoot getrokken worden, opgetild worden, allesch. Echt een schoothond, hoewel ze daar eigenlijk te groot voor is :P Dan is er Puppy, een mooie blonde hond (de vacht van een golden retriever, maar ze is kleiner). Ook haar kun je aaien, maar het doet haar niet veel. Dan Machita, ook blond maar wat ruwer. Pittig beest, één van de honden die je niet zomaar kunt aaien als ze je nog niet goed kent (ik heb het er nog maar niet op gewaagd). En tot slot Darwin. Sterke naam voor een supermooie, sterke hond :) (foto volgt nog). Als je je hand naar hem uitsteekt om ´m te aaien, zie je zijn kaken al in aanvalshouding veranderen haha, dus ook bij hem heb ik het nog niet aangedurfd. Komt hopelijk nog :P

Andrea, de vrouw uit Canada, vertrekt helaas morgen al. Eigenlijk zou ze 11 weken blijven, maar ze heeft enorm last van een of andere allergie en ze weet niet precies waar het van is. Nogal moeite met ademen. De gesprekken met haar zijn... geweldig. Ze heeft al zoveel meegemaakt, veel slechte dingen ook, maar ze is een heel positief persoon. Inspirerend :) En humor heeft ze ook! Lekker genante verhalen vertellen over vroeger, geniaal. Dat ze weggaat vindt ze jammer, maar ze zegt zelf, ach, nu heb ik meer tijd om andere dingen te doen. Ze wil Spaans leren en ze gaat op een soort boerderij leren om zelf chocola te maken, heel cool! Gister begonnen we de dag met het schoonmaken van de keuken met z´n tweeën, dus hebben we gezellig en goed kunnen kletsen. Ik kan nog veel van haar leren denk ik, qua je gevoel achterna gaan :)

Na het schoonmaken mocht ik met Alex de capucijnaapjes observeren. Dit omdat ze sinds 2 dagen met z´n allen bij elkaar zitten, als in, alle tussendeuren van de kooien zijn open. Het is nu belangrijk om te kijken hoe het gaat, hoe ze zich gedragen en met elkaar omgaan. Dus letterlijk aapjes kijken, met pen en papier bij de hand haha. Fascinerende beesten. De mannetjes Sinshi en Cameron zijn vaak met elkaar aan het spelen. Heb ook een filmpje van Sinshi en Tina, maar die zal ik de volgende keer uploaden :)

Eind van de middag heb ik Damien geholpen met het groen verven van wat dakplaten voor het nieuwe huis. Leuk klusje voor de afwisseling (ook qua geur...), maar er moet nog veel gebeuren.

Vanmorgen hebben Maria, Tanja en ik lekker rustig aan gedaan, want het is voor ons alle drie een vrije dag. En ook nog eens Maria´s verjaardag! Daarom pannenkoeken als ontbijt, jammie (goed gelukt ook, al zeg ik het zelf :P). Daarna weer een misselijkmakende busreis naar Baños. Tanja en Maria zijn nu even met z´n 2en op pad om Maria´s verjaardag te vieren, maar we zien elkaar eind van de dag weer. En jeej als het goed is dan ook weer schone was! Man, dat was hard nodig.

Damien heeft het een paar keer gehad over de ´Merazonia culture´, wat die precies moet inhouden. Gebrainstormd over workshops, wat iedereen zou kunnen doen, zoals kunst maken van kaarsvet (helaas zonder Grant :P), stretch-oefeningen om flexibeler tussen alle takken en dergelijke in de kooien door te kunnen bewegen, dansen, karaoke (alleen met alcohol)... Er is nog niet echt iets uitgekomen ;p
Maar tot nu toe vallen deze dingen voor mij zeker wel onder de Merazoniacultuur: eten bij kaarslicht, spelen met kaarsvet, stinkende kleren, dixi´s, grote groepen mieren, mega wormen, tientallen muggenbulten, pannenkoeken en wentelteefjes, tweelingbananen (bananen die aan elkaar zitten :P), en natuurlijk de uitspraak BOOM!
En het mooie hier is ook: als het helder is, heb je niet eens een zaklamp nodig, zo fel schijnt de maan dan. Je kunt zoveel sterren zien, in de eerste week zelfs de melkweg. En alle krekel- en kikkergeluiden... the jungle life!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Afra

Welkom op mijn reisblog! Via deze weg zal ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van wat ik allemaal meemaak. Ook zal ik, als het lukt, zo nu en dan foto's plaatsen. Veel leesplezier!

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 8178

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 18 December 2014

Reis naar Zuid-Amerika

Landen bezocht: