De tweede week - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu

De tweede week

Door: Afra

Blijf op de hoogte en volg Afra

04 Oktober 2014 | Ecuador, Baños

Alweer zo´n twee weken op reis, bijna twee werkweken zitten erop.
Ik zal nog even verder gaan over mijn vorige vrije dag in Baños. Na het bloggen vorige week, ben ik een beetje rond gaan lopen door ´Baños by night´. Dit is echt een plaatsje waar je je als toerist gewoon veilig kunt voelen. Tenminste, ik heb me nog niet onveilig gevoeld hier. Stukje door een uitgaansstraatje gelopen met wat bars (inclusief karaoke ;D). Uiteindelijk beland op het pleintje bij de kerk (zie foto´s), waar live muziek te horen en te zien was. Blijkbaar een soort muziekavond, maar geen idee ter ere van wat. In het begin speelde er een reggae-achtig bandje, niet heel bijzonder. Maar daarna kwam er een folklore-groep, zoals het werd genoemd. Heel vrolijke muziek, met panfluiten, akoestische gitaren, iets dat op een luit leek. Er kwam steeds meer publiek bij en er begon een groepje heel grappig te dansen. De sfeer was echt heel fijn en gemoedelijk. Ik werd er meteen vrolijk van. Na een paar nummers kwamen er zelfs dansers in traditionele kleedij vóór het podium optreden. Nóg vrolijker. Ik heb er een paar filmpjes van gemaakt, die zal ik later uploaden als ik wat meer tijd heb (duurt zoooo lang).
In het publiek kwam ik 2 Nederlanders tegen, uit Nijmegen nog wel haha. Zij waren samen met een Iers meisje en haar moeder, supergrappig, die moeder was lekker actief mee aan het dansen. Leuk om even een praatje mee te maken.
Na de vrolijkheid van de folklore was het wel zo´n beetje uitgedoofd.. er kwam een of andere amateur met vuurstokken maar dat was niet veel soeps. De Nederlanders en Ieren besloten afscheid te nemen en naar hun hostel te gaan. Niet veel later ging ik ook, en moest een stukje dezelfde kant op. Achteraf was dat wel fijn, want toen ik bij mijn hostel aankwam zag ik tot mijn schrik dat het hek voor de deur al dicht was! De vrouw had gezegd dat het tot 12 uur open zou zijn en het was potjandorie nog geen half 12.. wat nu? In mijn paniek zag ik niet dat er een bel verstopt was, dus ik besloot maar te doen wat in me opkwam; achter het groepje Nederlanders en Ieren aan rennen. Ik wist het echt even niet meer haha. Ze liepen met me mee terug naar mijn hostel en toen zag ik daarna inderdaad een bel. Paar keer aangebeld, deed de hostelmevrouw boven ergens open, zag ons staan en kwam naar beneden. He gelukkig. De deur was blijkbaar al dicht zodat er geen nieuwe mensen meer binnen zouden komen ofzo. Ik snapte het niet helemaal, maar het was gelukkig opgelost! De anderen snapten mijn paniek gelukkig wel haha. Verder was het dus een geslaagde avond!

De volgende dag ging ik weer naar Merazonia. Dat was op een zondag, de zogenaamde ´lazy sunday´ in Merazonia. Op zondag beginnen we pas om 1 uur en is er maar één werkshift. Meestal doet iedereen dan ´s ochtends zijn/haar schoonmaaktaak en na het werk is er nog genoeg tijd om te chillen. Afgelopen zondagmiddag heb ik met een paar anderen een verfrissende duik genomen bij de waterval bij het centrum (naja, kleine waterval). Pfoeh dat was koud! Het is bij één sprong gebleven haha. Wel even lekker, en het ziet er moooi uit. Daarna was het weer tijd voor een (te) hete douche.
Rustige dag, nog even zitten kaarten met Suze uit Nieuw-Zeeland (die afgelopen vrijdag is vertrokken).

Ondertussen zijn er weer een paar nieuwe vrijwilligers: Tanja & Maria uit Denemarken (zussen), Andrea uit Canada (ze is al 43, maar als ze 33 had gezegd had ik haar makkelijk geloofd), Rob uit Engeland (die is er alleen voor constructiewerk) en Sofie uit België. Alex en ik zaten al van, oeh ik hoop dat ze Frans spreekt, nee ik hoop dat ze Nederlands spreekt. En ha, ik heb gewonnen! ;)

Ook nieuw in Merazonia: een suuuperlief baby red howler aapje! Echt heel schattig. Hij verblijft in een kamer achter de kliniek, waar Digit eerst zat. Zo schattig om hem te zien rondlopen en klauteren, nog zo lekker stuntelig. Frank (de eigenaar) en Louisa (de dierenarts) hebben al jaren zitten wachten op een nieuwe, mannelijke, red howler, dus dit moest gevierd worden. En wel met Ecuadoriaanse champagne in fancy (ahum) plastic mokken! Het was vrij slechte champagne ook, maar het idee was leuk! ;)
Ik begin me steeds meer op m´n gemak te voelen in Merazonia. Sommige momenten zijn natuurlijk beter dan andere, maar de lijn is steigend :)

Het werk wordt er niet lichter op. Mijn handen zitten al onder de sneetjes en m´n benen onder de muggenbulten en na een harde werkdag voel ik m´n knieën aardig. Maar het geeft voldoening, je weet waar je het voor doet en het is zo mooi om te zien wat het met de dieren doet, en de mensen hier. Ik vind het echt knap hoe ze dit hebben opgezet, respect.

Laatst bij de capuchins trouwens, heb ik eentje even op m´n nek gehad ^^ Tilly, met maar 3 poten. Zij is echt de liefste. Ze is nieuwsgierig als je bezig bent met schoonmaken. Normaal gesproken mag je niet met de apen in de kooi aan het werk zijn, maar in dit geval was Jeni erbij en was Tilly de enige die we niet uit de weg kregen. Tilly is wat bang voor de anderen, ze staat als het ware onderaan de hiërarchie in de groep. Om die reden ´mag´ zij pas eten als de rest klaar is, dat weet ze zelf.
Tina blijft de überbitch haha. Ze had laatst het uiteinde van m´n handschoen te pakken.. zo hee wat een sterke greep! Maar ik kon ´m gelukkig nog terugpakken.
De ´grote´ vogels zijn af en toe ook vrij vervelend. Dezelfde dag had Merlin, een van de grote papegaaien, een schoonmaakborstel te pakken die ik dacht wel even neer te kunnen leggen. Hop, daar vloog ie. De dief. Het duurde even, maar uiteindelijk liet ie ´m vallen. Ha, weer van mij.

Een paar dagen geleden mocht ik weer Digit verzorgen in haar nieuwe verblijf, samen met Jeni. Digit zit nu in een grotere kooi, in de buurt van het verblijf van de poema (roteind lopen, maar goed). Toen we haar kooi hadden schoongemaakt en voedsel hadden verspreid, maakte Jeni de box open waar ze in zat. Zo schattig toen ze naar buiten kwam, of naja ze lijkt schattig in ieder geval, ze kan ook heel gevaarlijk zijn ;p Ze kwam naar ons toe lopen, en snuffelde door het hek aan Jeni´s vinger. Maar ja, ze kent Jeni, dat scheelt. Ik mag haar morgen als het goed is weer verzorgen, waarschijnlijk alleen. Ik kreeg de instructie om als ik aankom meteen de box waar ze in slaapt dicht te doen, en iets te zeggen, zodat ze weet dat het een mens is. Jeni denkt namelijk dat de plek nog een beetje naar een kat-achtige ruikt, omdat er eerst een oncilla in zat (jammer dat ik die niet heb kunnen zien!).

Oja wat ik ook mocht doen laatst, was sprinkhanen vangen voor de tamarin-aapjes. Dat is nog wel een lastig klusje. De eerste paar lukten wel, maar het is lastig om op een snelle manier nieuwe te vangen, ze sprongen er vaak al vandoor. Maar, de tamarins waren zeer blij, gristen ze zo uit het glazen jampotje :)

Ik hoop trouwens dat ik nog wat armspieren kweek hier. Twee keer per week worden er boodschappen gedaan en iedereen moet dan helpen om de boodschappen naar de bodega en keuken te sjouwen, wat misschien makkelijker klinkt dan het is ;)
Damien en Grant hadden een paar dagen geleden samen gekookt, of eh, geëxperimenteerd. Het idee was een soort tapas, meerdere gerechten. Zo was er gekookte chonta dura (een harde vrucht die we ook als vogelvoer gebruiken), helaas bij lange na niet genoeg gekookt haha. Dan was er de poging tot crispy burgers van linzen.. resultaat leek meer op gehakt, maar de smaak was prima. Verder gekookte rode kool met gestampte wortel met wat honing erin, lekker. Salade van wortel, courgette en nog iets; ook niet verkeerd. Tomatensmurrie; prima. Hoogtepunt was de poging tot gefrituurde stukjes ananas en banaan; deze werden in bloem gerold en vervolgens gebakken. Resultaat: nogal bloemig smakende fruitstukjes haha, niks krokants aan. Maar die met ananas waren nog verrassend lekker ;)
Beetje uitgebreide beschrijving van het eten, maar het was vrij grappig.
Wat betreft het eten hier hebben we trouwens niks te klagen, er is veel keus! Brood, stokbrood, tortilla´s, eieren, pasta, rijst, allerlei soorten groenten, appels, bananen, limoenen, ananas, avocado´s, en allerlei soorten kruiden, noem maar op.
En diner bij kaarslicht bevalt me ook wel :)

Gisteravond weer naar Baños gegaan voor m´n vrije dag vandaag. Ik heb overnacht in hostel Princesa Maria, prima hostel. Redelijk laat wat gaan eten bij steakhouse Bambú, heerlijke steak met rozemarijn, jammiiee. En ook nog eens gezellig, want 3 mensen aan de tafel naast me vroegen of ik alleen was en evt. bij hen wilde aanschuiven. Ja hoor! Twee jongens, één uit Frankrijk en één uit Australië, en een meisje, ook uit Frankrijk. Wat gekletst over waar iedereen vandaan kwam en reisplannen. Ze zijn alledrie voor onbepaalde tijd op reis, al vele maanden. Allemaal hun werk opgezegd en hopsakee :) Mooi om te horen.
Na het eten zijn we nog gezellig wat gaan drinken. We begonnen in de Leprechaun bar (niks Iers aan), gezellige salsamuziek, gratis shotjes (heb ik ook een foto van ergens), cocktailtje daarna. Vervolgens in een andere bar bier gedronken en een beeeeetje gedanst. Toen nog naar een ander café waar ze speciaalbier hadden, ´Stray Dog café´. Beetje rare barkeeper, maar het was gezellig. Geslaagde avond, ben blij dat ik ze ben tegengekomen! Daarna toch echt bedtijd haha.

Ik heb waarschijnlijk nog lang niet alles verteld, maar ik ga er zo een eind aan breien en weer richting Mera. Beetje jammer dat ik mijn was niet heb kunnen doen dit keer, ik kwam er vandaag achter dat ik dat gisteravond dan al had moeten laten doen in het hostel.. maarja, volgende week dan maar weer!

Ben benieuwd naar straks in Merazonia... Damien, Jeni en Jeremie zitten vanaf 6 uur vanochtend in een kooi, 24 uur lang, om geld op te halen voor o.a. de bouw van een nieuw huis! Gaaf idee, ben benieuwd hoe ze het doen :P Gister was Damien bezig met een promotiefilmpje, waarbij hij en de andere 2 zogenaamd gekidnapt worden voor de opsluiting. Melige boel, ik kan niet wachten op het resultaat ;)

Tot de volgende keer weer!

  • 05 Oktober 2014 - 10:27

    Georgina:

    Weer zo'n mooi verhaal en wat een mooie foto's

  • 06 Oktober 2014 - 10:52

    Dieuwertje:

    Tof om te lezen Afra, een groot avontuur! Heel veel plezier de komende tijd, en dat wennen komt zeker goed :-) Geniet van je tijd daar, voor je het weet ben je namelijk weer thuis. En dan ga je vaak pas écht beseffen wat je allemaal hebt gedaan en meegemaakt.

    Liefs! Dieuwertje

  • 06 Oktober 2014 - 15:06

    Henri:

    Hallo Aaf,

    Fijn dat je het meer naar je zin hebt. En je hebt al aardig wat aardige mensen ontmoet naast de bijzondere dieren waar je kennis mee hebt gemaakt. Succes.

    Liefs, pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Afra

Welkom op mijn reisblog! Via deze weg zal ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van wat ik allemaal meemaak. Ook zal ik, als het lukt, zo nu en dan foto's plaatsen. Veel leesplezier!

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 8161

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 18 December 2014

Reis naar Zuid-Amerika

Landen bezocht: