´Zonia week 4 - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu ´Zonia week 4 - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu

´Zonia week 4

Door: Afra

Blijf op de hoogte en volg Afra

18 Oktober 2014 | Ecuador, Baños

¡Hola amigos y amigas!

Ik ga gewoon weer verder waar ik was gebleven.
Vorige week na het internetten in Baños vond ik het wel tijd worden voor lunch (het was ongeveer 3 uur), dus ben ik naar Café Good gegaan bij hostel Carolina waar veel vrijwilligers goede verhalen over hebben. En wie hadden hetzelfde idee? Ja hoor, Maria en Tanja! :p Zij zaten lekker aan de brownie, voor Maria´s verjaardag, ik ging aan de Mexicaanse tortilla. Jammie.
Ondertussen kwam er een vrouw het café binnen, zag mij zitten en vroeg of ik toevallig Engels sprak en of ze mocht aanschuiven. Natuurlijk! Ze kwam uit Canada en is reisjournaliste, wat inhoudt dat ze gratis in hotels mag verblijven waar ze artikelen over schrijft. Leuke baan :p Haar vorige baan in Canada was bij de overheid, afdeling gezondheidszorg. Ze hielp o.a. met gezondheidsinterventies, klinkt wel als iets voor mij :) Dus, weer een interessant gesprekje gehad!

Na de lunch hebben Tanja, Maria en ik onze schone was opgehaald (niks boven de geur van schone kleren hier haha), nog even wat bier, chocola en andere snacks gehaald in de supermarkt, en vervolgens weer in de bus terug naar de jungle. Niet normaal hoe soepel het ging dit keer met vervoer. Er stond al een bus klaar, nog plek zat, en na slechts 5 minuten vertrok ie al. Aangekomen in Mera hadden we meteen een taxi, boom!

Eenmaal terug in Merazonia was het tijd voor een zeer gezellige zaterdagavond. Damien en Jeni haden een soort van brownie gebakken voor Maria, inclusief chocolade-/room-topping. Het was meer kruimelcake, mar de smaak was lekkerrr!
Daarna was het tijd voor allerlei drankspelletjes. Heb 2 flessen bier op, let wel, flessen van 600 ml :p Muziekje erbij, meligheid.. samengevat: een gezellige en gekke avond!
Op een gegeven momento gingen we naar buiten bij de bodega om een soort kampvuur te maken van met name kartonnen dozen. Hot! Was leuk, totdat we merkten dat er overal bijtende mieren rondliepen! Wat een nare insecten zijn dat. Iedereen stampen als een malle om ze van onze voeten en benen af te krijgen. Toen Tanja, Maria en ik terugliepen naar het vrijwilligershuis, stonden we boven alsnog alle mieren van ons af te slaan en te stampen! Hierdoor maakten we de honden een beetje dol, die begonnen natuurlijk gezellig mee te blaffen (sorry voor de mensen beneden die al in bed lagen :p). Toen was het voor mij wel zo´n beetje gedaan met de pret. Rotmieren. Maar verder, topavond!
Rond half 1 naar bed gegaan en zondag lekker tot 10 uur blijven liggen.

De rest van de zondagochtend uitgebrakt en om 1 uur was het tijd om de kleine vogels te gaan verzorgen. Na de voederronde moest ik met Camila het huis schoonmaken, dus ook de schade van zaterdagavond. Het was me een puinhoop! Er waren etensresten op tafel blijven liggen van de kip en friet, had niemand opgeruimd. De honden (ik denk Darwin) hadden het te pakken gekregen en over zo ongeveer de hele vloer weten te verspreiden! Dus leuk klusje :p
Die avond heb ik ook samen met Camila voor het eten gezorgd; aardappeltjes in de oven, diverse groente in de oven, lekkere frisse salade, linzen in een soort crémesausje. Goed gekookt dus, onder het genot van o.a. Alphabeat woehoe.
Na het eten nog wat gekaart, maar verder niet veel bijzonders die dag.

Maandag was ik ingedeeld bij ´projects´, dus ´s ochtends wat schoonmaakklusjes gedaan en de tweede ronde weer wat dakplaten voor het nieuwe huis geverfd samen met Damien. Ondertussen leuk gekletst over allerlei films (hij is een groot Matrix-fan :p) en over psychologische en vooral filosofische onderwerpen. Of we wel alles kunnen weten, wat echt is, hoe je weet wie je echt bent, dat we misschien wel dingen letterlijk anders zien dan anderen, ja ja diepe gesprekken :p Is leuk, hij denkt namelijk heel beeldend, dus het is soms echt grappig om met hem te praten en te merken hoe hij allerlei dingen uitdenkt en voor zich ziet.

´s Middags wat verse takken gezocht voor de tamarin aapjes en ze ook maar meteen gevoerd. Het verzorgen van Ollie kostte echt veel tijd deze keer. Het is een heel gedoe om takken in zijn kooi te krijgen, omdat het tussenkooitje zo klein is. Misschien werd ie ongeduldig of was ie gewoon heel speels, want hij rende veel heen en weer en klom op me, zat aan m´n haar, knauwde zelfs op m´n vingers.. Schattig, maar ook lastig haha.

´s Avonds zijn er weer 2 nieuwe vrijwilligers gekomen, Carla en Maya uit Canada (ja veel Canadezen ontmoet nu!). Ze blijven maar 2 weken, dit is hun vakantie. Hard werken dan voor in je vakantie :p Aardige meiden voor zover ik nu weet, Carla heeft een zeer aanstekelijke lach waar je vrij vrolijk van wordt ;p Ze was eergister jarig, 27 jaar geworden. Dus ja ja, weer chocoladecake! Dit keer gemaakt door Maya, met echt een superlekkere topping van roomkaas met suiker, kwijl kwijl. Maya had met het teveel aan topping een 27 op de cake gemaakt en een soort van ballon (maar het leek meer op iets anders... :p). Jammie!

Dinsdag was een vrij zware dag. Het was een tijdje geleden dat ik de capucijnaapjes mocht doen, dus dat was leuk, maar ik voelde het wel flink in mijn benen en knieen. Voel me af en toe wel oud haha, had gehoopt wat flexibeler te zijn ondertussen, maarja :p
Het aapje Tina is zo cool. Trent was weer bezig met het opknappen van een van de kooien, en Tina ´flirt´ heel vaak met hem. Ze doet dan een soort dansje, echte diva-moves! En een ander aapje, Cameron, keek Trent een keer aan en deed z´n wenkbrauwen op en neer, wat blijkbaar een soort apengroet is. Kei leuk, misschien zien ze hem als een soortgenoot door de enorme bos haar die hij heeft :p
Het duurde lang voordat we alles hadden schoongemaakt. De tweede kooi was al 2 dagen niet gedaan, omdat de aapjes maar niet wilden verhuizen. Maar wij hadden ´mazzel´!
Verder die dag een wilde en gevaarlijke slang gezien, die Jeni en Julien gevangen haden op de bladeren-compostberg. Ze hebben ´m in een grote afgesloten emmer gestopt en aan de andere kant van de rivier weer uitgezet. Hij bewoog zich niet eens toen hij uit de emmer werd gelaten, zo van, kan mij het schelen wat je doet, ik blijf hier lekker liggen en als je te dichtbij komt pak ik je! De kleuren zijn niet bijzonder, beetje bruin/groen, maar des te gevaarlijker is ie!
Ook liet Julien aan Tanja en mij zien waar er een grote krab zat, vlakbij het pad naar de capuchins, in een laagje water. Raar dat die daar leeft, maar cool om te zien, weer wat wild-life gespot!

Julien was die dag en avond nogal verdrietig, want afgelopen woensdag was de dag dat hij vertrok uit Merazonia. Hij heeft er minstens een half jaar gezeten. Toen Tanja, hij en ik klaar waren met de capuchins dinsdag, bleef hij nog een para minuten achter om afscheid te nemen van de aapjes :)
Voor mij betekende het vertrek van Julien en de komst van weer nieuwe mensen dat ik naar het zogenaamde penthouse mocht verhuizen! Oftewel, boven in het vrijwilligershuis op de kamer bij Alex ;) Het ziet er knus uit, maar je kunt wel duidelijk zien welke kant door Alex wordt gebruikt en welke door mij haha.
Wat ook cool was, ik mocht de intro doen bij de grote vogels, oftewel Maya en Carla begeleiden bij het verzorgen :) Voelde wel als een promotiedag haha. Het ging goed, ze waren echt heel snel waardoor we daarna zelf nog de kinkajou´s hebben gedaan.

Het is cool dat ik steeds meer mag doen hier. Jeni wil me binnenkort ook leren hoe ik de quarantaine-dieren moet verzorgen, o.a. Seamus het schattige baby red howler aapje! Helaas ging dat de volgende dag nog niet door, omdat mijn darmen weer wat moeilijk deden, en dan zou ik het aapje misschien kunnen besmetten. Maar hopelijk gaat het komende week wel door!

De nieuwste mensen zijn Paul en Jenn uit Engeland, lijken me ook tof :) Ik mocht op hun eerste werkdag, donderdag, weer de intro doen voor de big birds. Ze vonden de vogels erg leuk, vooral Paul had lol met een van de vogels die op zijn schouder kwam zitten en zo un en dan ¡Hola! roept. Geniaal beest.

Verder heb ik donderdagmiddag samen met Sofie wat stenen gesjouwd voor in de kooi van de capucijnaapjes, pffoeh nog steeds weinig armspieren :P Vervolgens hebben we samen een poging gedaan tot het maken van een ladder voor de aapjes, van stokken en touw. Maar tot nu toe is het gebleven bij het boren van een paar gaten in de stokken. Zag er vast grappig uit, 2 vrouwen die om proberen te gaan met een boor.. haha.
Later was er weer een slang gevangen, zelfde giftige soort als eerder, die ik dit keer van nog dichterbij heb gezien! Mooi beest, nu zag je beter het x-vormig patroon op zijn rug, heel cool. Vanwege dat patroon heet de soort ´Equis´ (of iets dergelijks), het Spaanse woord voor de letter ´x´.
Ook eindelijk de snapper-schildpad gezien die ze hier hebben. Jeni had ´m even opgetild uit het wáter om ´m aan Sofie en mij te laten zien. Wat een joekel van een beest! Hij heeft een staart die lijkt op een kleine krokodillenstaart, een dikke nek en een bek waarmee hij je vinger in één keer zou kunnen af bijten. Boom! Hopelijk wil Jeni het een andere keer nog een keer doen, zodat ik een foto kan maken.

Toen het net begon te schemeren, ben ik met Camila, Maya, Carla, Jenn en Paul naar de kinkajou´s gelopen om ze uit hun boxen te zien komen. Het zijn nachtdieren, dus ze begonnen net te ontwaken. Ze kwamen heel rustig tevoorschijn, bewogen zich relaxed en gingen op zoek naar eten in hun kooi. Heel cool om te zien! Een deel van de kooi is open, waardoor een paar kinkajous naar buiten kunnen. Ze noemen dit een ´soft release´, de dieren kunnen het wild in, mar ze kunnen ook terug als ze willen slapen en eten op hun vertrouwde plekje. Op een gegeven moment klom er eentje het dak van de kooi op en probeerde wat hooghangende takken te pakken, mar in het begin miste hij waardoor ie omviel, zo schattig! Het zijn echt coole dieren, maar kunnen met hun scherpe klauwen en tanden ook zeer gevaarlijk zijn als je te dichtbij komt.

Die avond hadden Tanja en Marja iets nieuws geprobeerd met eten, namelijk frietjes uit de oven, niet van aardappels maar van yucca, een soort harde vrucht. Vergelijkbare structuur en smaak, maar wat bitterder. Best geslaagd :) Als toetje dus de chococake met heerlijke topping. Daarna nog leuk gekletst met de 2 Deense zusjes en de Aussies Jaqui en Trent. Ze zijn echt grappig, coole laid-back mensen die Aussies. Blijkbaar zijn ze in Australie lui, want ze houden ervan om hun woorden af te korten. Dus zout en peper zijn ´salt & pep´, tomaten zijn ´toms´, Australie is ´Straila´ ofzoiets. Kei leuk :p
Zo lang zitten kletsen dat we pas om kwart voor 11, 11 uur gingen slapen. En dat op een doordeweekse dag, wild he!

Gister was een vrij vermoeiende dag. Het begon met mooi weer, eigenlijk te heet (ja dar komt het Nederlandse geklaag :P). ´s Ochtends monkey ropa (kleertjes voor de apen) gewassen en een moeizame poging gedaan tot sprinkhanen vangen voor de tamarins. Daarna wat sjouwwerk, namelijk planken voor het nieuwe huis en later op de dag wat boodschappen, extra vermoeiend door de hitte. Kreeg helaas weer hoofdpijn, door de warmte waarschijnlijk (al een tijdje niet meer gehad). ´s Middags sloeg het weer totaal de andere kant op, met dikke regendruppels. Dit maakte het lastig om de volgende klus van de dag te doen, namelijk het vernissen van de houten planken. Het was onmogelijk om ze volledig droog te houden, want het dak van de werkplaats lekt op sommige plaatsen. Het voordeel was dat we vroeg ´klaar´waren, omdat er op dat moment niet veel anders te doen was.
Damien ging de poema voeren, en jeej Camila en ik mochten mee! Alsnog flink nat geregend dus, maar goed. Het is echt een mooi beest. Ze was hongerig, maar blijkbaar nog niet zo erg dat ze de regen wilde trotseren. Dus bleef ze nog even achter in haar kooi onder het afdakje zitten :P

Daarna snel gedoucht en met Jeni, Carla en Maya een taxi naar Mera genomen. Carla en Maya gingen vervolgens door naar Baños, Jeni naar het huis van Frank en Louisa in Mera en ik naar het (ik denk) enige hostel in Mera. Mooie kamer hier, met een groot bed en een stapelbed, mar heb het lekker voor mezelf. Het ziet er supermooi uit hier, chille binnenplaats met een zwembadje, jacuzzi (op verzoek wordt ie aangezet), Turkse stoomcabine, 2 hangmatten, en, heel aardige mensen die het runnen. Gisteravond nog even het centrum van Mera ingelopen, wat zo ongeveer een straat en een plein is, en dar Jeni tegengekomen bij het eettentje waar ze op zaterdag altijd de ´chicken and chips´ halen. Samen een portie gegeten, dit keer betere friet omdat het vers was haha, en een lekker colaatje on the siiiiide. Daarna liet ze me een paar mini-supermarktjes zien, welke goed zijn en welke stomme mensen hebben. Bij eentje even wat lekkers gehaald en vervolgens teruggelopen naar onze slaapplekken. Op bed neergeploft en heerlijk niks gedaan, haha.
Vanmorgen uitgebreid gedoucht, een lekker ontbijtje gehad en nu zit op het binnenplaatsje te profiteren van het internet. Misschien straks nog even een duik nemen in het zwembad!

Vanavond gaan we stappen met de vrijwilligers in Puyo, waar de drank goedkoop schijnt te zijn :p We zijn met een flinke groep, stuk of 15 mensen! Ben benieuwd :) Alex kijkt er echt mega erg naar uit, ze was al helemaal hyper gister. ´´You´re coming back tomorrow right?´´ 3 maanden niet uitgeweest zei ze, haha. Wordt proppen in de taxi´s, Jeni heeft 2 taxi´s geregeld dus er zullen wat mensen achterin de bak van de taxi moeten! Als het maar droog blijft... :p
Jullie horen het waarschijnlijk volgende week wel!

¡Adios!

  • 18 Oktober 2014 - 21:16

    Georgine:

    Weer een mooi verhaal, je maakt heel wat mee zo, ik wens je een hele fijne stapavond.

  • 18 Oktober 2014 - 23:33

    Lia:

    En zo zijn er al vier weken voorbij. Het gaat nu toch wel snel hè? En je bent al aardig ingeburgerd. Ik zie uit naar je volgende verslag. Veel plezier weer!
    Xxx

  • 21 Oktober 2014 - 12:41

    Yolande:

    Hooi Pengu!

    Ben je alweer wat bijgekomen van de stapavond, of ben je nog steeds aan het bijkomen, haha :p
    Ben benieuwd naar je wilde verhalen! :)

    Liefs! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Afra

Welkom op mijn reisblog! Via deze weg zal ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van wat ik allemaal meemaak. Ook zal ik, als het lukt, zo nu en dan foto's plaatsen. Veel leesplezier!

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 8157

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 18 December 2014

Reis naar Zuid-Amerika

Landen bezocht: