Argentina! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Afra Berk - WaarBenJij.nu Argentina! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Afra Berk - WaarBenJij.nu

Argentina!

Door: Afra

Blijf op de hoogte en volg Afra

15 December 2014 | Argentinië, Buenos Aires

¡Hola chicos y chicas!

Jeetje, mijn reis zit er al bijna op en heb nog niet eens over Argentinië geschreven!

De laatste dag in Quito was nog een leuke afsluiting. Samen met een paar jongens uit het hostel besloten om mee te gaan met de gratis city tour, een wandeling door het historisch centrum. Echt een heel grote groep haha. Gezellig :) Naderhand geluncht bij een typische ´mercado´, een soort overdekte markt met allerlei eetkraampjes waar je kunt gaan zitten. Heel Ecuadoriaans, of in ieder geval, Zuid-Amerikaans ;)
´s Avonds nog met een paar mensen van het hostel ergens een speciaalbiertje gaan drinken. Leuk café, jammer dat we het pas zo laat ontdekt hadden. Ik kon het ook niet laat maken, want de volgende ochtend moest ik om 7 uur in de taxi zitten ;)

Nou, toen zat ik diezelfde avond ineens in Argentinië! Het eerste dat me opviel: het platte landschap, haha! Voelde al bijna net als thuis ;p
En wat het natuurlijk echt vertrouwd maakte, was dat ik m´n zusje Vera ging opzoeken. Best grappig om in een vreemd land aan te komen, ergens aan te bellen, en dat je zusje dan de deur open doet! Meteen ook kennisgemaakt met haar huisgenoten, leuke meiden :)
Ik was vrij kapot, dus geen probleem dat we sushi bestelden en lekker ´thuis´ bleven ;)

De eerste echte dag heeft Vera me een deel van de stad laten zien; Plaza de Mayo, met natuurlijk Casa Rosada, de universiteit waar Vera zat, de winkelstraat Florida.. en het kleurrijke wijkje El Caminito. Dit is vlakbij de wijk La Boca, en blijkbaar was er die dag een voetbalwedstrijd van Boca Juniors aan de gang.. Toen we een paar locals vroegen hoe we bij El Caminito kwamen, keken ze ons geschrokken aan van: ´Oh, gaan jullie daar nu heen? Maar het is nu echt niet veilig! Ze gaan alles jatten, je moet goed uitkijken..´ etc. Nou, klonk goed! Een beetje bezorgd waren we wel, maar toch gewoon gegaan. En er bleek niks aan de hand! Ik zag bijna alleen maar andere toeristen, met fototoestel en al, geeeen probleeeem. Het was echt heel sfeervol!

De volgende dag ben ik weer even in m´n eentje op pad gegaan, naar het ´cementario´ van de wijk Recoleta. Dit is een supergrote begraafplaats met heel mooie tombes, en onder andere het graf van Evita is hier te vinden. Het was heel indrukwekkend om daar rond te lopen. Het weer paste er ook goed bij: grijs en regenachtig. Het zou zo het decor van een horrorfilm kunnen zijn ;)

Verder tijdens de paar dagen Buenos Aires natuurlijk ook goed uit eten geweest. Vera en ik zijn een keer naar Las Cabras geweest, een heel populair restaurant in Palermo. Je kon niet reserveren, dus je moest er op tijd zijn om niet buiten te hoeven wachten. Samen een heerlijk gerecht gedeeld: steak, met wat friet, ei, ui, paprika, rijst, puree van pompoen.. jammie! En natuurlijk ´moest´ daar een rode wijn bij, Malbec uiteraard :)
Op zondag zijn we naar een markt in San Telmo geweest, een enorm lange straat vol met kraampjes. Perfecte plek voor souvenirs ;)
Ook heb ik een paar andere vrienden van Vera ontmoet, die ze kent van de uni. Een keer samen gegeten, en een avond naar een feest geweest op een soort groot terras (daar zal Vera denk ik nog wel over vertellen :p).

Vera moest nog studeren, dus ben ik zelf nog afgereisd naar Puerto Madryn en naar Iguazú. De busreis naar en van Puerto Madryn was drama: paar keer heel lang stilgestaan, en op de terugweg zelfs van bus moeten wisselen vroeg in de ochtend... Maar goed, Puerto Madryn zelf was echt heel leuk! Fijn hostel, leuke mensen, geen enkele avond in m´n eentje gegeten daar ;) Het was ook wel een verademing na de drukte van Buenos Aires, om in een rustig plaatsje te komen, met strand ^^
De eerste echte dag daar ben ik meegegaan met een tour naar Península Valdes, het schiereiland met heel veel wildlife.. Eerst bracht een busje ons naar het park, vervolgens kon je mee op een boottochtje om walvissen te gaan spotten! Het boottochtje alleen al was chill, lekker hard over de golven.. En een paar walvissen gezien, gaaf! Onder andere een moeder met baby, zo cool. Niet iedereen werd echter blij van het varen, want er waren best veel mensen misselijk geworden...
Na het boottochtje verder in de bus en gestopt bij een aantal punten waar je zeeolifanten, zeeleeuwen en pinguïns kon zien. De pinguïns waren zo dichtbij dat je ze praktisch kon aanraken!
Onderweg ook nog een soort lama´s kunnen zien, mara´s, een uil, andere grote vogels, paarden.. Geslaagde tour!
Verder heb ik nog een ochtend gesnorkeld... met zeeleeuwen! Echt heel cool, ze kwamen op een gegeven moment nieuwsgierig onze kant op en je kon ze gewoon aanraken. Coole ervaring! Enige jammere was dat je elkaar soms in de weg zat met al het geflipper, maar goed. Mooi afscheid van Puerto Madryn! ;)
Die middag weer een bus genomen naar Buenos Aires, wat dus weer drama was. Het was maar goed dat ik ruim op tijd zou komen, want ik had vrij snel daarna m´n vlucht naar Iguazú!

In Puerto Iguazú ben ik eerst naar ´las tres fronteras´ gegaan, het drielandenpunt van Argentinië, Brazilië en Paraguay. Bleek niet zo bijzonder, maar het ging om het idee ;) De rest van de dag ben ik naar het nationaal park gegaan, tijd voor watervallen! Oh het was echt heerlijk om daar in het park in m´n eentje rond te lopen. Een deel waar je doorheen kon lopen deed me terugdenken aan Merazonia; het was regenwoud-achtig gebied en heb zelfs aapjes gezien!
En de watervallen... super indrukwekkend! Je kon bovenlangs lopen, onderlangs, zo dichtbij dat je helemaal nat gedruppeld werd. Het was ook nog eens heel zonnig, dus heb een mooie regenboog kunnen zien!
Het was maar goed dat ik die dag al was gegaan, want de volgende dag begon met heel harde regen... Later toen ik weer in het park was werd het gelukkig wat minder, maar nog steeds erg bewolkt. Ik heb nog 2 soorten boottochtjes gedaan: een rustige, over de rivier aan de bovenkant van de watervallen. Heel relaxed, amazone-achtig tourtje :) En aan het eind van de dag een eh, minder rustige, en vooral erg natte, namelijk recht op een waterval af! Erg verfrissend :)

De laatste dag heb ik nog de Braziliaanse kant van het park bezocht. Ook deze was zeer indrukwekkend, alleen was het jammer dat weer de zon niet scheen, dat had het een stuk mooier gemaakt. Supergrote watervallen gezien, hoop selfies gemaakt haha.
Omdat ik met de Braziliaanse kant vrij snel klaar was, had ik ´s middags nog tijd voor een vogelpark dat heel dichtbij was. Dit was ook superleuk! Hier moest ik echt sterk terugdenken aan Merazonia, want ze hadden heel veel vogels die ze daar ook hebben haha. Best groot park, met flamingo´s, papegaaien, parkieten, een paar uilen, mooie toekans, vlinders.. Heel mooi :)

De volgende dag vertrok ik weer naar Buenos Aires, terug naar Vera! Kei lief dat ik weer even bij haar mocht logeren :) ´s Middags lekker een biertje gedaan op een terrasje en ´s avonds uit eten geweest met Vera, huisgenootjes en een paar andere meiden van hun uni. Het was voor Vera vooral even lastig omdat ze afscheid moest nemen van alles en iedereen, maar daarna kon onze reis samen beginnen!
Eerst Córdoba, grote stad, maar een vrij compact centrum. Toen we aankwamen was er eerst even paniek, want Vera had haar Lonely Planet in de bus laten liggen.. Oeps! Zij er alles aan doen om ´m weer terug te krijgen, en uiteindelijk nog gelukt ook ;) (zal ze vast zelf nog wel vertellen in haar blog :p).
Vrij snel ons hostel naar keuze gevonden, en bleek een prima plek, leuke staf :) We hebben die dag een beetje het centrum verkend, terrasje gedaan, ´s avonds heel lang rondgelopen op zoek naar een plek om te eten maar uiteindelijk maar op hetzelfde terrasje als die middag beland, haha.

O en, zoals de meesten wel op Facebook hebben gezien, zijn we gaan skydiven! Dit plan kregen we eigenlijk nogal spontaan, die middag in het centrum. Vera vroeg: ´hee, lijkt het jou wat om te skydiven?´ Ik: ´Hm ja opzich wel.´ En zo is het plan geboren haha!
We zouden het de volgende ochtend gaan doen, maar helaas kreeg de gids onderweg een telefoontje dat er teveel wind stond en het dus niet door kon gaan die dag. Bummer!
Toen maar besloten om naar het plaatsje Alta Gracia te gaan, wat sowieso ook op onze planning stond. Eerst een museum over de Jezuïeten bekeken, erg mooi gebouw. Daarna waar we eigenlijk voor kwamen: het Che Guevara museum! Dit was in het huis waar hij vroeger als kind ook heeft gewoond, van zijn kindertijd tot adolescentie. Ook zijn beroemde motor was er te zien, en de immens lange route die hij heeft afgereisd. Wat een indrukwekkende man was het! Echt een top museum.
Daarna lekker afgekoeld op een terrasje met weer 2 koude biertjes ^^ Zwaar leven hoor, hihi.
´s Avonds pizza gegeten met een Nederlands meisje uit ons hostel, ze kwam uit Nijmegen nog wel, woont zelfs 2 straten van waar ik heb gewoond! Kleine wereld. Helaas moest ze zelf na het eten snel weg, maar Vera en ik hebben daarna nog wat biertjes gedronken in het hostel en gekletst met andere reizigers, leuke mensen ook. Later zijn we een cocktail gaan drinken in een bar in Nueva Córdoba, waar het uitgaansleven meer heerst. Leuke muziek, gezellig gekletst :)
Daarna nog even naar een soort club geweest, maar er waren vooral heel jonge mensen (en een beetje irritant), dus na één drankje waren we er eigenlijk wel klaar mee ;)

Verder zijn we in Córdoba naar een museum geweest, hebben gechilld in een groot park en ´s avonds een kleine fonteinshow gezien bij Paseo del Buen Pastor (cultureel centrum, dat vroeger een vrouwengevangenis was). Zag er leuk uit, het gebouw werd ook heel mooi verlicht, sfeervol :)

De volgende, laatste, dag zijn we dan toch echt gaan skydiven ;)
SUPERGAAF! We moesten wel erg lang wachten voor wij de lucht in mochten, maar toen het eenmaal zo ver was hadden we volgens mij constant een glimlach op ons gezicht haha. We gingen allebei tegelijk het vliegtuigje in, allebei met een ´eigen´ instructeur. Tijdens de vlucht waren we niet eens zo zenuwachtig, maar toen de piloot de deur van het vliegtuig opende en we de wind hoorden suizen... nou! Haha, dat was wel even heftig. Vera ging als eerst, voor ik het wist was ze weg, zo maf! Veel tijd om daarbij stil te staan had ik niet, want zodra zij en haar instructeur gingen, moesten ik en mijn instructeur al naar de deur. Het engste is om daar in de deuropening te zitten, het moment voor je echt gaat. Maar het was wel erg fijn dat je zelf niks hoefde te doen, je had geen keus, de instructeur ging gewoon dus ja, jij ging mee! Het is echt onbeschrijvelijk, haha. Eerst over de kop, toen gewoon recht en heel snel naar beneden, oren suisden.. Ik kón niet eens gillen! Toen de parachute openging (jaja, ging allemaal goed ;)), was ik alleen maar met een big smile aan het rondkijken, ik kon amper woorden vinden haha. De hoogte is trouwens helemaal niet eng, het uitzicht ziet eruit als een ansichtkaart als het ware (niet zelf bedacht ;p). Geweldig!
´s Avonds onze prestatie gevierd met een liter bier en een lekkere hamburger ^^

En toen was het tijd voor onze volgende trip: Mendoza!
Reis was goed gegaan, niemand had iets in de bus laten liggen ;)
Weer een prima hostel gevonden, waar we in eerste instantie 3 nachten hadden geboekt. De eerste middag een beetje door het centrum gelopen, m´n laatste dollars nog gewisseld, McFlurry gehaald, rustig aan gedaan.
´s Avonds uit eten geweest in een gezellige straat waar heel veel restaurants zitten, teveel keus eigenlijk haha.
Uiteraard hebben we in Mendoza een wijntour gedaan :) We gingen met de bus naar het plaatsje Maipu, en daar hebben we fietsen gehuurd om zelf langs een aantal wijnproeverijen te gaan. In totaal hebben we die middag wel 13 verschillende wijnen geproefd! Ook was er een ´biertuin´, een schattige bar met heel chille tuin, waar we een speciaalbiertje hebben gedronken (en we kregen popcorn!). Good life!
´s Avonds wilden we uit eten op een terrasje, maar blijkbaar was een voetbalwedstrijd van Riverplate aan de gang (en succesvol ook); ineens liepen er allemaal supporters vanuit een café de straat op, juichend en zwaaiend met vlaggen. We werden gevraagd om naar binnen te verhuizen, uit veiligheid.. ik snap het wel :p
Toen we binnen zaten zagen we een supporter langs lopen die een parasol van het café had gejat, haha. Wat een gekke mensen allemaal...

De volgende dag zijn we met een Argentijnse dude uit ons hostel naar een park met thermale baden geweest, heel relaxed. Mooie omgeving ook, tussen de bergen :) Het zag er beter uit dan die baden in Baños, hoewel die dan weer warmer waren ;p
De dag erna zou onze laatste dag zijn. We wilden vooral een hoop dingen regelen, zoals buskaartjes en een internetcafé voor onze blog. Vera wilde naar Valparaíso gaan, en het was haar verteld dat de bus om 10 uur ´s avonds zou gaan. Nou, meerdere loketten bij het busstation afgegaan, maar ze zeiden allemaal dat er alleen ´s ochtends om half 9 een bus zou gaan! We hadden het al bijna opgegeven, en kwamen toen op het idee om misschien dan maar een nacht extra te boeken ergens en een dag langer te blijven. Zo konden we bijvoorbeeld nog gaan raften, wat we ook in gedachten hadden. Nou, toch nog bij een ander loket geprobeerd, en ja hoor, daar hadden ze wel een avondbus! Hmm... die extra dag was alsnog wel verleidelijk, maar dan moesten we wel nog een slaapplaats hebben.. Toch maar geprobeerd bij ons hostel, en yes, tóch nog een extra nacht kunnen blijven! In dezelfde kamer ook nog haha. Opgelost!
´s Avonds weer lekker uit eten geweest in het leuke straatje, vrij gezond dit keer (kip met veel groente!). En de volgende dag zijn we dus gaan raften! Erg leuk, we hadden een nogal grappige Mexicaanse gids, die ook even zijn zangkunsten liet horen (niet bepaald Singstar-waardig haha).
We hadden ons ook opgegeven om te gaan tokkelen na het raften. Nou, meteen na het raften moesten we mee met 2 mannen die het regelden. Kwamen we bij het opstappunt zegmaar... wat een lachertje! Het was dan wel over de rivier, maar het was echt superlaag. Niet helemaal wat we verwacht hadden, maar we maakten het zelf maar gewoon lollig :p Een van de mannen die het leidde had er minder zin in, hij had nogal haast met iedereen haha. Maar goed, leuke laatste dag in Mendoza!

´s Avonds zijn Vera en ik samen naar het busstation gegaan, maar daar was het toch echt afscheid nemen van elkaar.. maf om dan ineens een andere bus te nemen. Maar ik zie haar natuurlijk thuis wel weer over een aantal weken! Het was in ieder geval echt leuk om een deel samen te reizen :)
Nu zit ik weer in Buenos Aires voor de laatste paar dagen. Gister heb ik afgesproken met een meisje dat ik in Quito heb ontmoet, die heeft ook nog maar een paar dagen hier, heel toevallig :) We zijn even over de markt in San Telmo gelopen en hebben ´s avonds op een plein wat tango gezien, erg leuk! Vanmorgen ben ik met een tour naar Tigre geweest, een klein plaatsje met veel rivieren, waar mensen aan het water wonen in superschattige huisjes. Ze kunnen alleen ergens komen met een bootje, best cool. Daar hebben we dus een boottochtje gedaan. Verder ga ik waarschijnlijk vanavond nog uit eten met dat meisje van Quito :)

Morgenavond is mijn vlucht naar Atlanta, waar ik nog een dagje de stad in kan gaan. En donderdagochtend kom ik weer aan in Nederland! Maf idee, en jammer dat dat betekent dat mijn reis erop zit. Maar ik heb wel echt weer zin om vrienden en familie te zien!
Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn verhalen. Sorry voor het gebrek aan foto´s, dit koste flink meer tijd dan ik dacht, dus die houden jullie nog tegoed! ;)

¡Hasta pronto! xxx

  • 15 December 2014 - 22:46

    Lia De Berk:

    Meid, wat een fantastische belevenis moet dat zijn. Genieten in je uppie en samen met je zus(je)
    Volgens mij heb je erg genoten en ook leuke mensen ontmoet?
    Vast een heel goede reis terug naar Nederland, we spreken elkaar.

  • 15 December 2014 - 22:58

    Lia:

    Geweldig allemaal! Vooral dat skydiven!
    Alvast een goede reis back home, en tot donderdag!
    xxx

  • 16 December 2014 - 04:14

    Vera:

    Veel plezier nog eventjes!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Afra

Welkom op mijn reisblog! Via deze weg zal ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van wat ik allemaal meemaak. Ook zal ik, als het lukt, zo nu en dan foto's plaatsen. Veel leesplezier!

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1833
Totaal aantal bezoekers 8158

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 18 December 2014

Reis naar Zuid-Amerika

Landen bezocht: