Merazonia: "Boom boom boom!" - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu Merazonia: "Boom boom boom!" - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu

Merazonia: "Boom boom boom!"

Door: Afra de Berk

Blijf op de hoogte en volg Afra

27 September 2014 | Ecuador, Baños

De eerste week Merazonia zit erop, achteraf is dat nog best snel gegaan.
Afgelopen zondag nam ik vanuit Baños de bus naar Mera, ongeveer een uur rijden. Wat een rit was dat (Yola, als jij erin had gezeten had je serieus heel de bus onder gekotst).
Maar goed, we zijn er heelhuids gekomen. In Mera moest ik vervolgens een soort taxi nemen naar de ingang van Merazonia, via een klein weggetje met alleen maar stenen en keien. Op naar de jungle!
Eenmaal in het centrum werd ik verwelkomd door de Franse Alex, een best wel hyper meisje maar wel aardig. En bij al het positieve dat gebeurt zegt ze "boom!", of als het heel erg positief is "boom boom boom!".
Verder zijn er nog 2 Franse jongens die er al een tijdje zitten. Tegelijk met mij kwamen de Californiërs Krystal en Grant, aardig stel :) Grant houdt erg van spelen met kaarsen en vooral het kaarsvet, hij heeft al een aantal mooie kunstwerken gemaakt haha.

Hm laat ik verder maar eens vertellen over Merazonia zelf en hoe de werkdagen eruit zien.
Het vrijwilligersverblijf heeft een slaapzaal, met plaats voor 11 man. Een verdieping hoger is de algemene ruimte, met een grote tafel, 3 hangmatten, boeken, een gitaar, speelkaarten, dat soort dingen. Er is nog een verdieping, maar daar slaapt alleen Alex op het moment.
Verder is er een keuken, waar je elke dag je eigen ontbijt en lunch kunt klaarmaken. Dan een toiletgebouw, met 4 wc´s (waarvan er maar 2 gebruikt worden). Dit zijn praktisch gezien gewoon dixi´s, met een apart urine- en poepgedeelte. Wanneer je dit laatste gedeelte hebt gebruikt, moet je daarna een schep zand erin gooien om stank en insecten tegen te gaan. Ook is er een warme douche, of ja, zeg maar heet. Je wordt er instant schoon van als je hieronder staat ;) Het is de enige douche, maar als je klaar bent met je werkshift kun je je naam op de zogenaamde douchelijst schrijven, zodat iedereen gewoon na elkaar kan douchen.
Verder is er de ´bodega´, de soort van keuken waar al het eten voor de dieren wordt klaargemaakt, hier liggen allerlei soorten groente en fruit. Er is ook een kliniek met een extra ruimte, waar een kleine kinkajou (google maar, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, een soort aap-/wezelachtig ding) wordt gehouden en verzorgd.

Een werkdag ziet eruit als volgt:
Iedereen staat op rond kwart voor 7 en neemt een klein ontbijtje. Je begint om half 8 met de eerste ronde. Iedereen is ingedeeld op bepaalde dieren: capucijnaapjes, woolley aapjes, grote vogels (o.a. ara´s), kleine vogels (o.a. parkiet-achtigen) en tamarins (ook aapjes). Ook is er een poema (supercool!), maar die wordt apart verzorgd door een van de coördinatoren.
Anyway, meestal sta je samen met 2 anderen (in het begin 3) ingedeeld. Je begint met het verzamelen en snijden van de juiste groentes en/of fruitsoorten, in de juiste voederbakjes.
Daarna op naar de dieren, kooien schoonmaken. Dat houdt in: alle voedselresten en poep oprapen (wat vaak een modderig klusje is haha) en in de ´poo bucket´ gooien. Een extra taak bij de woolleys: op zoek gaan naar takken met bladeren voor in de kooien, en deze met een kapmes te verzamelen. Letterlijk een takkewerk.
De kooien bestaan uit meerdere delen die je kunt afsluiten, zodat je de dieren op één plek kunt houden terwijl je het andere deel schoonmaakt.
Als de kooi schoon is verspreid je het verse voedsel door het verblijf, en kun je de beestjes weer vrijlaten en vervolgens het andere deel schoonmaken.
Het is echt leuk om de capucijnaapjes te zien, actieve beesten dat het zijn. Eentje, Tina, is het alphavrouwtje van de groep, een echte bitch. Als je een beetje in de buurt komt springt ze naar de rand van de kooi waar jij bezig bent en rammelt even flink aan het hekwerk. Ik ben me in het begin een paar keer lam geschrokken haha!
De woolleys daarentegen zijn relaxter. Ze hangen wat rond, aan hun vijfde ledemaat (hun mooie lange staart) en kijken nieuwsgierig toe hoe jij hun zooi aan het opruimen bent. Zo schattig.

Na het verschonen van de kooien moet je de gebruikte emmers en bakjes even schoonmaken en dan zit de ronde erop. Dan is het tijd voor het tweede ontbijt zullen we maar zeggen. Om 11 uur begint de tweede voederronde. Dit zijn over het algemeen de vogels. Als je ´s ochtends de capucijnaapjes hebt gedaan doe je daarna de grote vogels, als je de woolleys hebt gedaan doe je de kleine vogels. De apen krijgen 2x per dag te eten, de vogels maar 1x. Ook hier is het weer voedselresten en poep opruimen en nieuw voedsel geven. De kleine vogels zijn cool, heb er al een paar op mn schouders en rug gehad! Sommige zijn wat agressiever trouwens, die kun je het beste meteen weer van je rug afschudden voordat ze iets te hard bijten.
Na deze tweede ronde is het lunchtijd (jeej alweer eten! Ik neem terug wat ik zei over dat ik dacht af te vallen hier, haha). Dan om 3 uur begint de derde ronde, waarbij je herhaalt wat je in de eerste ronde moest doen, dus weer de aapjes.
Meestal ben je dan rond 5 uur klaar, waarna je even lekker schoon kan worden onder de hete douche. Meestal kookt elke avond iemand anders, maar we hebben ook een paar avonden gewoon met meerdere mensen gekookt. Dat eten we dan samen in de grote algemene ruimte, gezellig bij kaarslicht :)
Nog wat kletsen, opruimen, met kaarsvet spelen en eventueel kaarten, en dan is het wel zo´n beetje bedtijd haha.
De eerste nacht heb ik echt maar een paar uur geslapen. Het was heel erg wennen; het ritme, het werk, de omgeving, alles eigenlijk. Maar het ging elke dag iets beter, over het algemeen slaap ik nu de hele nacht door :)

Van het Engelse stel Paul en Louisa (die helaas vandaag vertrokken zijn) heb ik het kaartspel ´shit head´ geleerd. Ik zal niet alle regels uitleggen, maar het komt eropneer dat als je als laatste pas je kaarten kwijt kunt, je de ´shit head´ bent. Rara wie was dat? Ikke =D
Maar, oefening baart kunst. Gisteravond was ik voorlaatste, yeah!

Op dit moment zit ik weer even in Baños, op m´n vrije dag. Iedereen heeft een vrije dag in de week, maar dat is niet per se op dezelfde dag.
Baños is leuk, het heeft veel hostels en restaurants en dergelijke, er is veel verkeer, maar het is een stuk gemoedelijker dan Quito. Heb vandaag heerlijk geluncht bij ´Café Hood, Where the food is good´. Zo goed dat ik nu nog steeds geen honger heb haha (het is hier nu 10 voor half 9).

Ik heb nog een hoop meer geschreven in m´n reisdagboek volgens mij, maar voor nu laat ik het hierbij. Foto´s gaan nu even niet lukken, heb er ook nog niet zoveel van het centrum en de diertjes, maar dat zal ik de volgende keer proberen!
Morgen komen er weer wat nieuwe vrijwilligers, ben benieuwd :) Ik begin me steeds meer thuis te voelen, het heeft gewoon allemaal wat tijd nodig. Maar als het zo doorgaat komt het helemaal goed! In het begin wist ik natuurlijk niet goed wat ik allemaal moest doen, maar je kunt later steeds meer zelf doen. Zo heb ik woensdag en donderdag in m´n eentje voor Digit gezorgd, de kinkajou in de kliniek.
Hier kan ik nog wel even iets over zeggen. Kinkajou´s zien er schattig uit, grote ronde ogen (aaahhwww), maar, schijn bedriegt. Ze kunnen heel snel zijn, en hebben superscherpe nagels en tanden. Als ze willen, zouden ze je hiermee ernstig kunnen verwonden.
Toen ik woensdag voor het eerst Digits verblijf mocht verschonen, kreeg ik nog instructies van Jeni, een van de coördinatoren. Zij sloot de houten doos waar Digit in lag te slapen, zodat ik m´n gang kon gaan. Donderdag stond ik er in principe alleen voor. Dus, ik kijk door het raam van de deur of ik Digit ergens zie. Ik zie haar niet, dus ik doe de deur voorzichtig open en loop richting de doos. Helaas heb ik te lang gewacht met deze te sluiten, dus ze kwam tevoorschijn! Ik weer achteruit door de deur en hoppa dicht. Tja dat schoot dus niet op xD. Ik zag Alex, dus ik vroeg of zij kon helpen. Ze zei dat Digit haar niet mocht, ze wel eens bijna is besprongen, maar ze pakte wat handschoenen en nam een kijkje binnen. Digit keek zo dreigend dat ook Alex het niet aandurfde, dus besloten we Jeni te roepen die net kwam aanlopen. ´Oh ja hoor ik help wel even´. En hop, zij liep zo naar binnen met blote armen en handen, recht op Digit af. Digit hapte wat naar haar hand maar verder niks. Vervolgens pakte Jeni haar gewoon op en duwde haar de doos in. Hopsa, dicht, klaar! Badass chica, die Jeni. Zowel de dieren als mensen mogen haar wel :) Haha, dus toen kon ik alsnog mijn gang gaan. De volgende keer moet ik gewoon meteen zo snel mogelijk de doos dichtdoen en niet te lang rondkijken ;p

Gister ook voor het eerst de poema gezien, gaaf beest. Op een gegeven moment bukte ik me om m´n veters goed te doen, en toen ik weer opkeek was ze ineens wat dichter naar me toe geslopen. Ik was ineens een soort prooi, doordat ik me kleiner had gemaakt! Echt een mooi beest. Ik hoop dat ze ooit nog vrijgelaten kan worden, maar dat kan wel even duren.
Verder heb ik mijn eerste wilde slang gezien, in de kooien van de woolleys (terwijl Krystal nog in de kooi was!). ´Waarschijnlijk´ een niet-giftige, want hij was zelf al op weg naar buiten. Als het een giftige was geweest, was hij waarschijnlijk ergens blijven zitten en had je een probleem gehad als je in de buurt kwam... Maar deze was waarschijnlijk een neppert (gelukkig).

Nu hebben jullie wel weer even genoeg te lezen (heb stiekem toch nog wat extra getypt :P). Het is tot nu toe een bijzonder avontuur!
Morgenochtend ga ik weer terug naar Merazonia, voor een nieuwe avontuurlijke week ;) Ciao!

  • 28 September 2014 - 09:35

    Lia:

    Geweldig hoor. En hoe is het weer daar, erg warm?
    Ben benieuwd naar je volgende verslag, en foto's!
    xxx

  • 28 September 2014 - 09:43

    Marja En Jos:

    Mooie ervaringen! Heel leuk om te lezen.

  • 28 September 2014 - 11:06

    Georginedeveer@online.nl:

    Leuk om je byzondere ervaring een beetje mee te mogen beleven. Mooi dat je je er zo snel thuis voelt, op naar een nieuwe week vol ervaringen. Groetjes

  • 28 September 2014 - 15:35

    Yola :

    Hahahaha, wat grappig dat ik een vermelding krijg in je verhaal :p Klinkt al interessant werk, waar je zeker even aan moet wennen ja ;) Maar tof dat je al gelijk verantwoordelijk hebt om zelf voor een dier te zorgen :) op naar de poema, haha ;p Is het daar qua temperatuur een beetje uit te houden? ^^ Ben benieuwd naar de foto's! Oh en wat een je daarom zoal eigenlijk met je twee ontbijten? Veel plezier deze week. Liefs! Xxx

  • 28 September 2014 - 15:35

    Yola :

    Hahahaha, wat grappig dat ik een vermelding krijg in je verhaal :p Klinkt al interessant werk, waar je zeker even aan moet wennen ja ;) Maar tof dat je al gelijk verantwoordelijk hebt om zelf voor een dier te zorgen :) op naar de poema, haha ;p Is het daar qua temperatuur een beetje uit te houden? ^^ Ben benieuwd naar de foto's! Oh en wat een je daarom zoal eigenlijk met je twee ontbijten? Veel plezier deze week. Liefs! Xxx

  • 28 September 2014 - 17:12

    Dorien Van Den Berk :

    Hoi Afra,leuk om dit reisverslag van jou te lezen ,je maakt vast leuke dingen mee en dat gaat zeker goed komen .Nog veel plezier daar en maak er wat moois van .groetjes Dorien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Afra

Welkom op mijn reisblog! Via deze weg zal ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van wat ik allemaal meemaak. Ook zal ik, als het lukt, zo nu en dan foto's plaatsen. Veel leesplezier!

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 8175

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 18 December 2014

Reis naar Zuid-Amerika

Landen bezocht: