Als reiziger ben je nooit alleen - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu Als reiziger ben je nooit alleen - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu

Als reiziger ben je nooit alleen

Door: Afra

Blijf op de hoogte en volg Afra

17 November 2014 | Ecuador, Quito

¡Hola amigos!

Ondertussen zit ik alweer in Quito, maar ik zal nog even vertellen over de rest van mijn tijd in Baños en daarna.
Ik heb vooral rustig aan gedaan en nog even genoten van de mooie waterval in Baños (helaas ook uitgegleden op de gladde stenen daar, soepele ik). Een paar keer bij Casa Hood gegeten, heel leuk tentje. Op een avond heb ik daar 2 meiden ontmoet met wie ik later die avond nog wat ben gaan drinken. We hadden voor de volgende dag afgesproken om samen te gaan eten, plus nog een vriendin van hun. Was heel gezellig, veel gekletst en gelachen :) Daarna besloten we om eerst ergens wat te gaan drinken en vervolgens te gaan stappen. De kroeg waar we eerder waren geweest was aardig vol, dus hebben we ergens een goedkoop pak witte wijn gekocht en buiten op een bankje zitten drinken. Daarna op naar de zo ongeveer enige straat met allerlei barren en kleine discotheken. In de eerste bar kregen we een gratis shotje (niet te zuipen!), heujj. Wel een gezellige tent, leuke muziek, even lekker gedanst. En... na een tijdje kwamen 2 bekenden de bar binnen: Jeni en Alex van Merazonia! Ze waren naar Baños gegaan op hun vrije dag en hadden blijkbaar besloten om nog even los te gaan haha. Super toevallig! Natuurlijk waren ze al aardig aangeschoten/dronken, maar vrij grappig ;p De andere 3 meiden wilden naar een andere kroeg, maar ik besloot nog even met Jeni en Alex te feesten. Was maar goed ook, want later op de avond waren ze zo ver heen dat ik me enigszins verantwoordelijk voelde dat ze veilig in het hostel zouden komen (zelfde hostel als ik :p). Weer een avontuurlijke avond haha!

De volgende dag weer afgesproken met de 3 meiden, plus 2 jongens die zij weer hadden ontmoet bij het raften. Lekker gegeten bij Bambu steakhouse, met een aantal kannen sangria :D Het was echt een gezellige avond, leuke gesprekken, weer veel gelachen. De 2 meiden die ik in Casa Hood had ontmoet vertrokken helaas de volgende ochtend, maar met de derde, Monica, ben ik nog een tijdje opgetrokken :)
Zij had gepland te gaan tokkelen (canopy), ik had nog geen plannen dus besloot spontaan me ook nog in te schrijven. Was super gaaf! Er waren 6 verschillende tokkelbanen, verschillen in lengte en snelheid. Ook kon je op verschillende manieren naar beneden gaan; bij een paar banen kon je de zogenaamde ¨superman-move¨ doen, je zat dan niet alleen via een kabel om je middel vast, maar ook je benen werden omhoog getakeld! Zo vloog je dus als een echte Superman van de tokkelbaan naar beneden, heel vet! Na het tokkelen samen lekker geluncht met z´n tweeën en gekletst over reizen, vrienden, liefde, van alles. Later in de middag zijn we naar een van de andere hot springs geweest, waar het gelukkig een stuk rustiger was dan waar ik eerder ben geweest. Heerlijk ontspannen!
´s Avonds weer gegeten bij Casa Hood, waar een heel grappige ober werkt. Monica zat nogal krap bij kas, dus toen de ober vroeg of we nog een nagerecht wilden, zei ze dat ze geen geld had. Een paar minuten later kwam de ober terug met een grote chocolat-chip koek, van het huis! Zo lief haha. Natuurlijk moesten we hem dan wel een goede beoordeling geven op Tripadvisor ;)
De volgende ochtend nog samen ontbeten met Monica en daarna de bus genomen richting Quito. Zelf ben ik uitgestapt in Latacunga, zo ongeveer tussen Baños en Quito in. Ik had een kamer geboekt in hostel Tiana, niet heel bijzonder maar ze hadden een leuke gezamenlijke ruimte, een soort overdekt tuintje waar je gratis koffie en thee kon krijgen en zelfs gratis films kon kijken. De stad Latacunga zelf is niet zo boeiend, maar ik kwam er om vanuit daar een trip naar het Quilotoa-meer te maken, een heel mooi meer in een grote vulkaankrater :) Met een paar mensen uit het hostel ben ik daar de volgende dag naartoe geweest en hebben we daar een tijd rondgelopen. Heel mooi uitzicht! We zijn naar beneden gelopen richting het meer, wat best een steil pad was. Ik had graag ook weer terug naar boven gelopen, maar m´n ademhaling ging na een paar meter al zo moeizaam dat ik maar ben gezwicht voor een ritje naar boven op een muilezel :p Dat arme beestje moest ook om de zoveel tijd wel even bijkomen... Maar goed, leuk uitstapje! Toen we terug wilden was het nog even afwachten of er wel een bus zou komen, want blijkbaar is het in de middag nogal random of er iets komt of niet.. maar we hadden geluk!

Afgelopen donderdag ben ik vertrokken naar Quito. Gelukkig ging de busreis en het vinden van een hostel vrij soepel. Op aanraden van anderen zit ik nu in hostel El Secret Garden. Echt een goede plek om mensen te ontmoeten :) Groot dakterras waar je elke ochtend kunt ontbijten en ´s avonds kun je er ook eten, dus iedereen zit daar gezellig bij elkaar. Plus het uitzicht is supermooi!
Vrijdagochtend ben ik naar Mitad del Mundo gegaan, de plek van de evenaar! Er staat een groot monument, vanaf de top heb je een mooi uitzicht en binnenin is een klein museum met verschillende culturele voorwerpen van een aantal bevolkingsgroepen in Ecuador. Het was wel interessant, maar interessanter was het museum vlakbij, buiten het park, Inti Ñan. Hier ligt namelijk de echte evenaar, zoals die later berekend is met meer nauwkeurige instrumenten. Dit was echt heel cool! We kregen een rondleiding (in het Engels gelukkig), eerst over een aantal bevolkingsgroepen zoals de ¨shrinkers¨, die de hoofden van hun vijanden krompen en bewaarden als trofee. Daarna allerlei weetjes en testjes m.b.t. de evenaar. De gids demonstreerde o.a. dat als je water laat weglopen in een wasbak, het op het noordelijk halfrond de andere kant op loopt dan op het zuidelijk halfrond. Ook kon je proberen een ei te laten balanceren op de kop van een spijker, precies op de evenaar. Het was me zowaar gelukt! Heb er een certificaat voor gekregen, ik ben nu een expert in het balanceren van een ei op de evenaar, haha. Verder heb ik geleerd waarom besloten is dat Quito het midden van de aarde is; de evenaar loopt natuurlijk door meerdere landen, maar omdat Ecuador het hoogste land is, is dit het middelpunt. Weer wat geleerd :)
Na deze informatieve ochtend en deel van de middag wilde ik door naar Otavalo, om daar de nacht door te brengen en zaterdag op tijd naar de markt te gaan. Het is de bekendste markt van Ecuador, dus heel toeristisch. De busreis was dit keer minder soepel; moest een aantal keer overstappen en lang wachten op de volgende bus. Hierdoor kwam ik pas tegen 8 uur ´s avonds aan in Otavalo. De bus stopte niet precies bij het station, dus geen idee waar ik was.. op de gok maar richting het centrum gelopen en het eerste de beste hostel binnengelopen dat ik tegenkwam. Gelukkig een goede, man wat een comfortabel bed haha! Even ergens avondeten gescoord, gedoucht en naar bed gegaan.

De volgende ochtend dus vroeg naar de markt gegaan. Er stonden kraampjes verspreid in verschillende straten, en op een paar pleintjes was een relatief kleine markt. Maar de grootste, daar was het allemaal te doen. Talloze poncho´s, kleden, sjaals, tassen, sieraden, en weet ik het wat allemaal. Zag er heel kleurrijk uit! Paar souvenirs gekocht, met afdingen uiteraard ;).
Verder is er op zaterdagochtend ook altijd een gedeelte met een dierenmarkt, waar varkens, koeien, kippen en nog veel meer worden verhandeld. Het was... fascinerend. Een heel veld met varkens en biggetjes, en als er eentje werd meegenomen gilde het beestje het uit. Ik werd er een beetje naar van. Kippen zaten met vele in kleine bakken, ook kuikentjes, eenden, cavia´s en konijnen... Zelfs puppy´s en kittens! Ik kreeg bijna traanogen bij het zien van die kleine haarballen.. Ze zagen er niet slecht uit verder, denk dat ze relatief goed behandeld worden, maar toch was het apart om te zien allemaal :p
Na een hoop geslenter had ik het wel gehad, dus terug naar Quito! Weer met een aantal keer overstappen, maar goed het kon minder soepel.

´s Avonds tijdens het eten in het hostel leuk gekletst met een stel uit Groningen, later voegde ook een Indiase gast zich bij het gesprek. Het is echt leuk hoe snel je hier contact kunt maken :)
Ik ben gisterochtend met de Indiase kerel en een Spaanse jongen op pad geweest. Eerst naar de basiliek, omhoog geklommen op steile trappen, heel mooi uitzicht. Daarna zijn we naar El Tereférico gegaan, een kabelbaan die een 4100 meter hoge berg op gaat! In het begin hadden we nog een redelijk mooi uitzicht, maar al snel werd het heel bewolkt. De Indiase wilde een heel stuk omhoog hiken. De Spanjaard en ik liepen een stukje mee, maar ik begon al snel te hijgen als een malle. Ook begon het te regenen, waar we niet echt op voorbereid waren. Het was daarboven natuurlijk al vrij koud, maar door de regen werd het alleen maar erger. De Spanjaard en ik besloten daarom om terug te gaan naar beneden. De andere kerel was zo gek om door te gaan :p
De Spanjaard heet Jesus, hij heeft zo ongeveer zijn leven in Spanje opgegeven om straks in Chili werk te zoeken en te gaan wonen. Heftig, maar cool om te horen :)
´s Avonds weer met hem, de Indiase dude en een stuk of 6 anderen gaan eten bij een Chinees tentje in de buurt van het hostel. Het heette Chivas Feliz, feliz betekent vrolijk en nou dat was die Chinees wel! Continue glimlach op zijn gezicht, superleuk om te zien. En hij was zo blij met onze fooi dat hij ons een paar biertjes mee gaf :p
Daarna nog even gekaart met z´n allen in het hostel en toen op tijd naar bed, iedereen was vrij moe.

Voor vandaag en morgen heb ik niet veel plannen. Vanmiddag gaan we met een paar mensen naar het standbeeld van de Maagd Maria, vanwaar je ook een mooi uitzicht hebt over de stad. Verder moet ik nog een aantal dingen uitzoeken en regelen voor Argentinië. Quito is verder niet echt een stad waar ik lang in m´n eentje over straat wil lopen, dus ik ga het verder rustig aan doen ;)
De volgende update zullen jullie krijgen vanuit Argentinië :) Heb er heel veel zin in!

¡Hasta luego!

  • 17 November 2014 - 22:12

    Henri:

    Ha die Aaf. Je hebt weer een fraai reisverslag geschreven. Ik begreep van Vera dat jullie elkaar overmorgen treffen en dan samen gaan reizen. Heel veel plezier en tot over een maand. Liefs, pap.

  • 17 November 2014 - 23:14

    Lia:

    Wat heb je ondertussen al veel moois gezien en veel mensen ontmoet, die ook allemaal 'onderweg' zijn. Bijzonder hoor.
    Ik hoop dat het je in Argentinië ook goed zal bevallen. Een goede reis weer! Xxx

  • 19 November 2014 - 19:52

    Yola:

    Hooooii! Als het goed is ben je nu in Argentinië! Leukleukleuk! :D geniet ervan, even lekker samen met je zus, een bekend iemand weer sinds lange tijd :) Veel reisplezier! Pengusmack! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Afra

Welkom op mijn reisblog! Via deze weg zal ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van wat ik allemaal meemaak. Ook zal ik, als het lukt, zo nu en dan foto's plaatsen. Veel leesplezier!

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 8173

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 18 December 2014

Reis naar Zuid-Amerika

Landen bezocht: