Bye bye jungle! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu Bye bye jungle! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Afra Berk - WaarBenJij.nu

Bye bye jungle!

Door: Afra

Blijf op de hoogte en volg Afra

05 November 2014 | Ecuador, Baños

Hee allemaal!

Vorige week is het er niet van gekomen om te bloggen, dus heb ik jullie nu extra veel te vertellen ;)

Ondertussen zit het Merazonia-avontuur erop! Na 6 weken poep oprapen, lek geprikt worden door muggen, aapjes knuffelen, pannenkoeken bakken en uiteraard eten en nog veeeeel meeer, heb ik helaas afscheid moeten nemen van de jungle en alle lieve mensen daar. Vond het wel een maf idee, voordat ik vertrok voelde het alsof ik alleen weer een vrije dag zou hebben en de volgende dag gewoon weer terug zou komen.. Maar nee, het was nu toch echt definitief. Afgelopen maandag nog even langs alle dieren gelopen, foto´s gemaakt en m´n liefje Seamus nog even op m´n nek gehad (we hebben besloten niet aan een lange afstandsrelatie te beginnen ;p). Ik heb een super tijd gehad! Leven in de jungle is zo slecht nog niet (maar niet voor al te lang ;)).

Ik zal verder vertellen over de afgelopen 2 weken, te beginnen bij de stapavond in Puyo. Na het spelen van allerlei drankspelletjes gingen we met een transmera taxi op pad. Jeni had 2 taxi´s geregeld, maar iedereen wilde dolgraag in de bak achterin zitten, dus hebben we ons met 14 mensen in één transmera gepropt! Heerlijk achterin gezeten, wind in je haren en gezicht, heldere sterren, nog een beetje drinken.. het voelde alsof we in een buitenlandse film zaten :) Heerlijk gevoel!
Helaas moesten we ons later toch verdelen over 2 taxi´s, omdat de chauffeurs bang waren voor de politiecontrole die we zouden passeren. Dus vervolgens zat ik achterin gepropt met een stuk of 2 mensen half over me heen haha.
Het was maar een half uur naar Puyo, maar het voelde als een eeuwigheid omdat iedereen vet nodig moest plassen. Eenmaal buiten renden we dan ook naar de dichtstbijzijnde wc (voor sommigen was dat de buitenlucht), voor Maya en mij was dat een simpel eettentje waar een man zat die het volgens mij niet zo leuk vond dat we zomaar naar binnen stormden om te plassen en vervolgens haastig wegliepen zonder iets te kopen. Iedereen was lekker enthousiast geworden voor het stappen. Carla iets te enthousiast, want in haar huppel-achtige actie was ze vol met haar gezicht op straat gevallen (ik weet niet precies hoe). Neus open, schouder open, oei.. Zo tof als Carla is, deed ze echter daarna nog bijna net zo vrolijk ;)
We zijn in slechts 1 kroeg geweest, maar het was al met al een zeer geslaagde avond! Het was maar goed dat ik het bij bier heb gehouden. De meeste vrijwilligers waren mega dronken, wat grappig is om te zien als je zelf nog redelijk helder kunt nadenken ;p Jeni en Jenn waren iedereen aan het knuffelen. Maria was totaal de weg kwijt, maar op een gegeven moment heeft ze zelf een taxi aangehouden en is met een paar anderen terug gegaan naar Merazonia. Helaas had ze blijkbaar in de taxi zitten kotsen, en ook ´s nachts in bed heeft ze het niet binnen kunnen houden..
Mijn terugweg naar Merazonia was gelukkig weer heerlijk. Chillend achterin de taxibak, kijkend naar hoe Jeni en Alex half op het dak van de taxi lagen en deden alsof ze vlogen.
De zondag daarna was iedereen vrij brak. Ik hoefde gelukkig alleen Digit de kinkajou te verzorgen. Verder lekker gechilld in een van de hangmatten, terwijl Paul in de hangmat naast me gitaar lag te spelen. Ontspannend :)

De maandag erna moest ik de solodieren verzorgen in m´n eentje. Zou opzich haalbaar moeten zijn, maar Diego de woolly monkey neemt zoveel tijd in beslag. Niet normaal hoeveel één aap kan poepen..
Die dag zijn ook weer 2 nieuwe vrijwilligers gekomen, James en Willow uit Londen (ik weet het, veel namen ;p). Echt heel toffe mensen! Kom nog op ze terug ;)

En dinsdag was het zover: ik mocht quarantaine doen, dus o.a. Seamus de baby red howler! Hij kwam meteen op m´n nek zitten en klampt zich dan stevig vast. Op een gegeven moment had ie zelfs even het puntje van zijn staart in mijn oor!
Als ie eenmaal op je nek zit kun je gewoon rondlopen zonder dat ie van je afgaat. Het enige waarmee je hem van je af krijgt, is wanneer je hem zijn schaaltje melk met een beetje yoghurt geeft. Omnomnom! denkt ie dan.
´s Middags krijgt ie geen melk, dus moest ik ´m bij zijn staart pakken en met een soepele beweging van m´n nek trekken. Hij maakt dan een soort zeurderig geluidje, heel schattig!
Verder krijgt hij een aantal keer per dag (en nacht) een kruik met warm water waar hij lekker tegenaan kan zitten. Ik had die dag ook de nachtdienst, wat inhield dat ik om 10 uur ´s avonds en 2 uur ´s nachts hem een nieuwe kruik moest geven. Van tevoren al water gekookt, dus gelukkig een kort klusje! En ik word toch wel vaker wakker tussendoor van ofwel blaffende honden of doordat ik kei nodig moet plassen :p

Later in de week had ik weer de soloronde, dit keer samen met Jaqui (uit Australië). Ze kwam ´s ochtends maar niet opdagen, dus ik begon maar vast met groente en fruit snijden. Even later kwam Trent zeggen dat ze zich niet lekker voelde en misschien later nog wel kwam. Gelukkig bood hij aan om mee te helpen, hij ging Diego en PJ de vogel doen, en ik startte met Moira het capucijnaapje. Toen ik daarmee klaar was, zag ik het voer voor de overige solodieren nergens meer staan. Ik dacht, huh?! No way dat Trent zo snel kan zijn met Diego en PJ! Bleek dat Jaqui ondertussen was gekomen om de rest te doen, dus waren we met z´n 3en bezig, supersnelle ronde :p
De volgende klus was een stuk zwaarder. ´s Nachts was er blijkbaar een flinke boom omgewaaid en midden op het pad gevallen achter het vrijwilligershuis (gelukkig niet op het huis!). Dus, hakken maar! Flinke takken doormidden staan hakken met Carla. ¨Gooi het eruit, alle opgekropte woede! Yo go girl!¨ Lekker gevoel wel haha. Pas maar op mensen, ik heb een hele boom doormidden gehakt. BAM!
´s Middags alleen Diego gedaan. Nog even wildgeplast, want kon het écht niet meer ophouden (en nee niet zoals Najib Amhali ;D).
Vermoeiende maar leuke dag!

Die vrijdag mocht ik weer quarantaine doen, met de aanhankelijke Seamus. Het wordt gelukkig wel minder, wat een goed teken is :)
´s Avonds ben ik weer naar Baños gegaan voor mijn vrije dag op zaterdag. Van tevoren geprobeerd om een kamer in Hostal Carolina te boeken, maar ze zeiden dat alles vol zat. Toch maar even langsgegaan om te checken, en bingo! Chille, ruime kamer voor mezelf, inclusief tv met een paar Engelstalige zenders :o Lekker big bang theory kijken haha.
Zaterdag was een heel mooie zonnige dag. ´s Ochtends eerst een heerlijk ontbijt gehad in het restaurant van hostel Carolina, Café Good. ´s Middags wat geïnternet en door het stadje rondgelopen en genoten van het mooie weer. Later in de middag de bus naar Mera genomen en daar Jeni en Alex opgezocht, daarna samen weer terug naar de jungle.
Het was zaterdagavond, dus weer tijd voor drankspelletjes! Eerst bier, maar vervolgens overgestapt op de rum-cola. Toen we vertrokken voelde ik de alcohol al aardig.
We gingen naar dezelfde bar in Puyo als de vorige keer. Heel veel lol gehad met Willow. We vonden de muziek maar saai, dus vroegen we allerlei nummers aan, waar we vervolgens supervrolijk op dansten. Ik herinner me waarschijnlijk niet meer alle details, maar ik weet dat ik de hele avond vooral aan het dansen was haha. Op een gegeven moment vroegen we ´bootylicious´ van Destiny´s Child aan, waar niet wij, maar James geweldig op ging dansen! Helaas geen filmmateriaal ;p
Na het stappen een kleffe burger gehaald en toen weer terug met de taxi.

Zondag uitbrakken, voelde me niet misselijk maar wel een beetje uit balans :P Ik moest Digit doen, maar blijkbaar was ik niet stil genoeg, want toen ik aankwam had ze haar kop al nieuwsgierig uit haar box gestoken. Toen ik dichterbij kwam was het al te laat, ze was volledig ontwaakt en uit haar box. Fijn, op zo´n brakke dag. In dat geval moet je dus maar weer omdraaien en hopen dat ze op een later moment wel weer in haar box slaapt. Tijdje gewacht een stukje verderop bij de rivier, vervolgens nog een poging gedaan maar dit mocht niet baten. Toen maar besloten om helemaal terug te lopen en eerst Jeni mee te helpen met de big birds. Ze waren extra lawaaierig op onze brakke dag haha. O en, primeur: de eerste keer dat ik vogelpoep op me heb gekregen! Niet slecht, 1 keer in zoveel weken :p
Daarna terug gegaan naar Digit, dit keer wel met succes. Ze wordt steeds agressiever lijkt, ze siste niet alleen naar me maar gilde ook haast. Goed teken dat ze zich zo gedraagt tegenover mensen :)
Aan het eind van de middag nog even afgekoeld in de rivier en toen weer opgewarmd onder de douche.

Carla en Maya waren helaas die dag vertrokken. Het was een stuk stiller zonder Carla´s aanstekelijke lach ;)
Die avond samen met Willow en James gekookt. Er was niet veel keus meer, de dag voor shop-dag, dus gingen we lekker simpel voor rijst met de groente die er nog was. Helaas de rijst te lang laten koken, maar ach, het koken zelf was gezellig! Ik kan echt lachen met hun, lekker lompe Engelse humor hebben ze.

´s Nachts werden mijn darmen helaas weer opstandig.. om de 2 uur wakker geworden omdat ik naar de wc moest, heel vervelend. De volgende avond toch maar antiparasiet-medicijnen geprobeerd. Geen idee of het echt een parasiet is geweest, maar heb me verder niet meer rot gevoeld :)
De volgende dag mocht ik eindelijk weer es de capucijnaapjes verzorgen, samen met Willow. De heuvel ernaartoe voelde wel extra zwaar doordat ik zo slecht had geslapen. Maar leuk om de aapjes weer eens te aanschouwen! Tina had op een gegeven moment mijn shirt beet, ik stond blijkbaar te dichtbij.. Man wat een agressief beestje ;p
De kooien die Jaqui en Trent hebben vernieuwd zijn nu echt veel makkelijker schoon te maken, het is echt mooi geworden. Super hoe dat in korte tijd is gelukt! Dag modder, hallo stenen en zand. En er zijn allerlei schommels en touwen opgehangen waar de aapjes mee kunnen spelen. Helaas had Tina al vrij snel een van de schommels gemold, de barbaar.
Gek idee dat het ineens al mijn laatste week was!
Dinsdag had ik weer nachtdienst voor Seamus. En sinds die dag was hij niet meer in quarantaine, wat betekent dat hij de komende tijd geïntroduceerd kan worden aan de andere red howler, Niamh (uitspraak ´Neve´), om te kijken hoe het zal gaan als ze samen in één kooi zitten :)

Donderdagavond organiseerde Damien een zogenaamde ´laughter club´. Het deed me een beetje denken aan de opwarmoefeningen die we wel eens met toneel deden. In het begin wat grappige, ´silly´, naam- en dierspelletjes. Bij eentje kregen we een papiertje van Damien waarop een dier geschreven stond. Vervolgens moesten we op handen en knieën gaan zitten, onze ogen dichthouden, het geluid van het dier nadoen en onze ´wederhelft´ opzoeken (er waren 2 exemplaren van elk dier ;)), heel grappig! Zal er vooral voor Damien grappig uit hebben gezien om iedereen te zien rondkruipen :P
Na de opwarmspelletjes meer lachoefeningen, en op het laatst lag iedereen op de grond en mocht je lachen wat je wilde, of het nu geforceerd was of niet, lekker laten gaan. Heel ontspannend :)

Donderdag mocht ik James inwijden in de soloronde. Vooral Ollie was heel grappig, hij zat op James z´n nek en knabbelde aan z´n oor!
Aan het eind van de middag barstte er een enorme regenbui los, echt de meest hevige regen die ik tot nu toe heb gezien. Het begon ook te onweren, met kei felle flitsen. Je kon ook de bliksemschichten zien, echt heel gaaf!
De volgende dag ben ik weer veel met James en Willow opgetrokken. Eerst schoongemaakt, later verschillende klusjes gedaan zoals verse takken plaatsen bij de grote vogels (en vervolgens een tijdje staan kijken hoe blij ze ermee waren) en een lekkend dak proberen te repareren boven de plek waar wel eens een kampvuur wordt gehouden. In dit geval was dit vanwege de bbq die zaterdag gehouden zou worden!
Tussendoor zijn we met een paar mensen weer gaan zwemmen bij de waterval, echt heerlijk dit keer! Heb er goed van kunnen genieten voor de laatste keer :)
´s Avonds was het tijd voor zelfgemaakte pizza, jammie! Het werd een diner in de keuken, met elke keer weer een ander stukje pizza.

Zaterdag begon weer met schoonmaaktaken en vervolgens vernissen bij het nieuwe vrijwilligershuis samen met Willow en Damien. Het duurde even, maar ´s avonds hadden we dus een bbq. Natuurlijk regende het. Het dak lekte niet meer op de plek waar wij het hadden gefixt, maar helaas nog wel op andere plaatsen, dus dat schoot niet zoveel op haha. De bbq zelf was eh, slecht. Het vuur wilde maar niet, dus het duurde een eeuwigheid voor het vlees enigszins gaar werd. Maria besloot uiteindelijk om wat vlees in de keuken te gaan braden, wat een stuk beter ging (en ook beter smaakte). Willow had wat schmink bij zich, nog vanwege Halloween, en had van Alex en mij een zombie gemaakt en van Jeni een creepy skelet (foto volgt vast nog wel ;p). Later op de avond hebben Jeni en ik onze gezichten staan schrobben met zeep in de bodega, uit voorzorg voordat we met schmink en al in ons bed zouden duiken haha. Voor de verandering redelijk op tijd naar bed gegaan en zondag eens niet zo brak!

Toen was het tijd voor mijn laatste werkdag in Merazonia! Soloronde voor de laatste keer, de beste ronde :) Ook mocht ik Digit nog een keer doen, ze was zo schattig. Heel slaperig dit keer, voor de verandering. Toen ik klaar was met schoonmaken en haar eten verspreiden, maakte ik haar box open en kwam ze heel slaperig naar buiten. Ze rekte zich uit, gaapte even, keek wat rond, liep langzaam naar buiten om een stuk banaan te pakken, en nam dat mee terug haar box in. Echt cool!
´s Avonds waren we maar met heel weinig mensen, want Maria, Tanja, Jaqui en Trent waren ´s middags vertrokken. Dat was wel heel maf, om van hen afscheid te nemen. Ben toch een lange tijd met hen samen geweest :) Eigenlijk zou ik ook zondag vertrekken, maar omdat ze zo weinig mensen hadden op zondag ben ik nog gebleven om mee te helpen. Toen maar besloten om tot maandag te blijven. Ik had in mijn hoofd rond lunchtijd, maar het begon weer eens kei hard te regenen waardoor de rivier enorm hoog stond en je amper de oversteek kon maken zonder nat te worden. James en Willow zouden na hun rondes naar Baños vertrekken, dus stelden ze voor om samen te gaan aan het eind van de middag. Prima! Heb nog lekker in het centrum rondgehangen, aapjes gedag gezegd en foto´s gemaakt :)

Afscheid nemen van Alex, Jeni en Louisa was gek. Ik ga ze oprecht missen. Louisa zei: ´You were a star´, en ze had lichte traanogen. Zo ontzettend lief! Frank, de eigenaar, had de dag ervoor al afscheid van me genomen, wat ook gek voelde omdat ik nog helemaal niet zou vertrekken :p Als ik nog een keer terugkom, neem ik een hele lading stroopwafels voor ´m mee! ;)

Het was fijn dat ik nog niet helemaal alleen was na het afscheid, maar dat ik nog even samen met Willow en James was. We hadden bedacht om weer lekker pizza te gaan eten bij Leoni´s Pizzeria in Baños (echt top!) en aan de wijn te gaan. Het werd een topavond! Pizza vulde goed, dus we konden ertegenaan. We besloten het uitgaansstraatje in te lopen en stapten de zogenaamde Vulcanobar binnen. Het was helemaal leeg, de barman zette speciaal voor ons de muziek aan haha. We kregen een letterlijk warm welkom, met een vlammend shotje (dat echt heel smerig was). Vervolgens snel een biertje gedaan en een andere bar opgezocht. De naam van de bar weet ik niet, maar het was een toffe plek! Rockmuziek, posters en vlaggen van rocksterren aan de muur, een coole zwarte kat achter de bar en je kon verzoekjes doen! Lekker meegezongen met Oasis, Tenecious D. en weet ik het allemaal. Zoveel lol gehad! Ook veel geld uitgegeven...
Na een lange tijd en veel wijntjes en een paar cocktails zijn we zwalkend teruggelopen naar het hostel en ben ik letterlijk met kleren en al bovenop mijn bed in slaap gevallen.
De volgende dag voelden we ons natuurlijk wat minder, maar dat was het waard haha. Heel rustig aan gedaan, samen ¨ontbeten¨ (om half 2, 2 uur ofzo) in Casa Hood en beetje rondgelopen en onze was gedaan. Chill dagje om bij te komen. Aan het eind van de dag was het tijd om ook van hen afscheid te nemen. Ik hoop dat ik ze nog eens zal zien, in Londen of in eigen land!

Nu zit ik weer voor ongeveer een weekje in Baños, lekker vakantie vieren :) Vanmorgen ben ik gaan raften, wat heel tof was! Ik zat voorin, dus alle grote plonzen kwamen als eerste over mij heen haha. Echt heerlijk, raften is nu zeker iets dat ik vaker wil gaan doen ;)

De komende dagen ga ik lekker rustig aan doen. Wat wandelen in de omgeving en dingetjes uitzoeken voor de rest van mijn reis. Ik kijk nu steeds meer uit naar Argentinië!

Ik ben nu weer beter bereikbaar, laat het maar weten als jullie een keer willen skypen o.i.d. ;) Hasta luego!

  • 06 November 2014 - 17:14

    Yola:

    Klinkt goed zeg! Lekker veel stappen en uit je dak gaan! :) En nu lekker een weekje rustig aan, niet verkeerd! Leuk dat je het zo goed naar je zin hebt daar! Liefs! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Afra

Welkom op mijn reisblog! Via deze weg zal ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van wat ik allemaal meemaak. Ook zal ik, als het lukt, zo nu en dan foto's plaatsen. Veel leesplezier!

Actief sinds 17 Sept. 2014
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 8162

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 18 December 2014

Reis naar Zuid-Amerika

Landen bezocht: